Чи будуть партії фінансуватися з державного бюджету

Перегляди: 284

У жовтні 2015 року парламент остаточно підтримав закон, який передбачає фінансування політичних партій бюджетним коштом

Ухвалення документа відбулося в рамках лібералізації візового режиму з ЄС.

Питання прозорості фінансування політичних партій та проведених виборчих кампаній не перший рік стоїть на порядку денному.

Ще у 2011 році група держав проти корупції — GRECO — ідентифікувала базові недоліки у відповідному регулюванні та надала пропозиції щодо їх усунення.

Протягом двох наступних років команда Януковича суттєвих змін до законодавства не внесла. Зацікавлених у реформуванні політичних фінансів не було.

Після приходу нової влади з'явилася надія на фундаментальні зміни. Експерти IFES та Реанімаційного пакета реформ разом з представниками провладних структур на початку 2015 року почали напрацьовувати законопроект, покликаний змінити структуру та форму фінансування партій.

19 червня 2015 року розроблений законопроект був поданий до парламенту. За місяць він був прийнятий в першому читанні і надісланий до Венеціанської комісії та ОБСЄ/БДІПЛ. Рекомендації західних партнерів знайшли своє відображення під час доопрацювання в другому читанні та у фінальному варіанті документа.

Які ж зміни запроваджує новий закон, що регулює прозорість політичних фінансів?

По-перше, політична партія може розраховувати на фінансування з державного бюджету з 2016 року лише при подоланні 5-відсоткового виборчого бар'єра у загальнодержавному виборчому окрузі на парламентських виборах 2014 року.

Після наступних виборів до Верховної Ради на щорічне фінансування можуть розраховувати партії, які отримають понад 2% голосів виборців.

Джерело: Transparency International Ukraine

Загальний розмір щорічного державного фінансування партій визначатимуть так: кількість виборців, що голосували на виборах народних депутатів, перемножать на суму, яка становить 2% розміру мінімальної зарплати. Гроші будуть розподілятися між партіями пропорційно до кількості відданих за них голосів.

При цьому в законі є норма про гендерний баланс: 10% від суми виділених коштів отримають партії, що забезпечать представництво серед обраних від них депутатів не більше 2/3 представників однієї статі. Іншими словами, партійних лідерів схиляють до збільшення кількості жінок у складі їх команд.

По-друге, фінансування з держбюджету має цільове призначення — лише на досягнення статутних завдань. При цьому заборонено використовувати гроші на потреби передвиборної агітації. Кошти повинні бути витрачені протягом одного року, а всі невикористані гроші повертаються державі.

Також у законі передбачена можливість втрати права на державне фінансування у випадку порушень щодо внесків на підтримку партії від заборонених джерел, обмежень щодо розміру подібних внесків, порядку ведення звітності.

Партії також отримуватимуть відшкодування витрат на здійснення передвиборної агітації, але лише за умови подолання бар'єра у загальнодержавному виборчому окрузі на чергових або позачергових виборах до парламенту.

По-третє, в документі чітко визначені обмеження щодо приватних внесків на користь політичних партій. До них належать як фінансові вливання, так і внески у натуральній формі. При цьому розмір визначається на основі середньоринкової ціни на відповідні товари чи послуги.

Закон вводить два ліміти на розмір внесків: для фізичних та юридичних осіб. Для громадян максимальний ліміт сягає 400 мінімальних зарплат, що дорівнює 580 тис грн, для юридичних осіб — 800 мінімальних зарплат або 1 160 тис грн.

Крім того, документ забороняє фінансування партій деякими категоріями підприємств. Серед них — компанії, що зароблять на державних закупівлях. Також не зможуть фінансово допомогти партіям юридичні особи з часткою понад 10% капіталу в комунальній чи державній власності.

За законом, політичні партії повинні подавати звітність до органу державного контролю у сфері фінансування партій та виборчих кампаній. Звіти включатимуть дані про майно, доходи, витрати і фінансові зобов'язання.

Партії зобов'язані щоквартально надіслати такі звіти у паперовій та електронній формах. Звіти включатимуть деталізовану інформацію про кожен внесок та витрату, а також дані про всіх донорів — фізичних та юридичних осіб.

Ці звіти повинні бути опубліковані на сайті згаданого державного органу і на сайтах відповідних політичних партій. Звісно, все у формі open data.

У західних країнах партійні фінанси контролюють незалежні структури. Такий орган — НАЗК — створений і в Україні. Він контролюватиме партійні фінанси, перевірятиме фінансові звіти партій та звіти про фінансування виборчих кампаній. За порушення закону передбачається адміністративна і кримінальна відповідальність.

На жаль, через затримку запуску Національного агентства з питань запобігання корупції — НАЗК — досі не затверджена форма подання звіту. Тому експерти РПР разом з аналітиками Center.ua розробили та пропонують до розгляду просту форму, яку зможуть використовувати представники політичних партій.

Отож, країна отримала доволі збалансований документ, де враховані позиції парламентарів, експертного середовища та міжнародних консультантів.

Між тим, без цілеспрямованої співпраці громади, партій та контрольного органу навряд чи вдасться зробити фінансування партій та виборчих кампаній більш прозорим, ніж це було протягом 25 років незалежності.

Коментарі експертів

Сергій Лещенко, народний депутат

— Президент підписав закон, але він ще не набув чинності. Головне досягнення, крім проведення акта через парламент, полягає в «захисті» закону через бюджет. Залишилося лише повноцінно запустити НАЗК. Так ми фіналізуємо процес.

При цьому не менш важливо запровадити нормальну форму звіту, який партії щоквартально подаватимуть до контрольного органу. Тут нашими союзниками можуть стати експерти із шведського інституту IDEA, які мають великий досвід щодо впровадження таких реформ у багатьох країнах світу.

Правильне і зручне розкриття інформації у звітах дозволить контролювати прозорість фінансування партій.

Денис Ковриженко, старший юридичний радник IFES Ukraine

— Закон щодо реформи політичних фінансів створив належний ґрунт для приведення регулювання ролі грошей в політиці у відповідність до світових стандартів, а також послаблення ролі олігархів у партійному фінансуванні.

Цей закон можна вважати одним з найбільш якісних порівняно з актами інших європейських країн. Це відзначили ОБСЄ, Венеціанська комісія та GRECO.

Однак в Україні суворість закону традиційно компенсується необов'язковістю його виконання. Хочеться сподіватися, що НАЗК порушить цю традицію.

Саме воно повинне затвердити форми партійних та виборчих звітів, прийняти або погодити десяток інших підзаконних актів, контролювати дотримання партіями і кандидатами на виборах встановлених законодавством вимог.

Деякі документи, необхідні для впровадження закону, зокрема, форми партійних звітів, НАЗК повинне затвердити у першому півріччі 2016 року попри те, що укомплектування апарату цього органу фахівцями все ще триває.

В умовах обмеженості фінансових, кадрових і часових ресурсів ефективність роботи НАЗК в контексті контролю за фінансуванням політики залежатиме від того, наскільки дієво воно співпрацюватиме з громадськістю та експертами.

Джерело: УП

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code