Антитютюновий тест для парламенту

Перегляди: 485

25 вересня 2015 держави — члени ООН прийняли глобальну програму з ліквідації бідності та забезпечення сталого майбутнього

Програма «Цілі сталого розвитку» містить 17 основних цілей, серед яких — забезпечення здорового способу життя та сприяння добробуту, у тому числі — імплементація Рамкової конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну — РКБТ.

Це комплексний документ, метою якого є зменшення рівня смертності від хвороб, викликаних тютюнокурінням.

Україна ратифікувала цю конвенцію ще у 2006 році, заявивши своє прагнення протистояти тютюновій епідемії.

А 13 травня 2015 року народні депутати з різних фракцій зареєстрували перший антитютюновий законопроект №2820 — «Про внесення змін до деяких законів щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну».

Документ розроблений на основі норм РКБТ та директиви 2014/40/EU. Він регулює використання смакових добавок у сигарети, посилює звітність тютюнової індустрії, встановлює нові вимоги до дизайну упаковки та медичних попереджень, врегульовує ринок електронних сигарет та трав'яних курильних сумішей.

 Натисніть для збільшення

Міфи і маніпуляції

7 жовтня профільний парламентський комітет підтримав цей проект і рекомендував його до першого читання — попри шалений спротив індустрії. У ЗМІ з'явилися обурливі статті, які дискредитують авторів проекту, документ та формат ухвалення рішення. Більшість контраргументів — технічні або маніпулятивні.

Міф 1. Приймати законопроект недоцільно, оскільки економічні наслідки невідомі, і тютюнові компанії закриють виробництво в Україні.

З моменту реєстрації проекту «експерти» не надали жодного економічного аналізу.

Натомість ЗМІ поширили заяву представника тютюнового гіганта: «Убытки могут составить как минимум 1,4 млрд грн. Ряд компаний рискуют приостановить свое производство, а рынок в целом может упасть не менее чем на 15%. Вырастет уровень контрабанды табачных изделий».

Тютюнові корпорації завжди розповідали ці страшилки. Наприклад, у 2012 році корпорації звернулися до прем'єра Азарова з листом. За словами авторів, якщо законопроект №5164 буде підписаний, їм доведеться згорнути виробництво.

  Натисніть для збільшення

Замовчується, що проект 2820 отримав позитивне рішення бюджетного комітету парламенту, оскільки реалізація документа не передбачає витрат з бюджету.

Звісно, із запровадженням закону споживання скоротиться, але саме такою повинна бути політика держави. До того ж, нові норми можна запровадити, наприклад, через два роки, з достатнім перехідним періодом для виробників.

Крім того, тютюнова індустрія протягом п'яти років була залучена до обговорення положень директиви-40 і порядку запровадження норм в країнах ЄС.

Для громадян країн ЄС індустрія погодилася на заходи, які захищають громадян від обману корпорацій, а в Україні виробники та «експерти» говорять, що це робити ще рано. Чому? Тому що це Україна, і тут можна продовжувати дурити людей та продавати їм сигарети з полуницею та ваніллю? Це подвійні стандарти.

Міф 2. Країни ЄС не готові запроваджувати нову директиву, а Польща взагалі подала позов в Європарламент щодо правомірності директиви.

Усі країни ЄС до 20 травня 2016 року змінять законодавство відповідно до директиви 40. Експерти країн ЄС з цього питання єдині.

Про це, зокрема, йшлося на черговій нараді громадських організацій — членів Європейської мережі попередження тютюнокуріння у Вільнюсі. Єврокомісія вже розробила процедури та детальний план впровадження директиви.

Позову ж Польщі не існує. Є тільки оголошення про наміри цієї країни оскаржити деякі позиції директиви 40 в суді ЄС, а саме — позов стосовно заборони ментолу та регулювання складу тютюну для самокруток.

Президент Фундації здоров'я (Польща) Кшиштоф Пшевозняк, який більше 20 років контролює тютюнову галузь, стверджує, що Польща не піде далі заяв, і що вона достатньо дисциплінована у справі виконання правил ЄС.

Серед країн, які підписали угоду про асоціацію з ЄС, прикладом є Молдова. Вона уже запровадила норми директиви 40 з перехідним періодом два роки. Прецедент створено, і це свідчить винятково про політичну волю до змін.

Міф 3. Проект 2820 є «альтернативним» до проекту 2430-1.

Це нонсенс.

Проект 2430-1, авторами якого є Геннадій Кривошея з фракції «Народний фронт» та інші депутати, пропонує запровадити директиву 2001/37/EU від 2001 року.

Цей документ справді входить до списку директив угоди про асоціацію з ЄС, оскільки під час формування цього списку у 2011—2012 роках нової директиви ще не було. Дія директиви 37 скасована в ЄС у квітні 2014 року після ухвалення нової директиви 2014/40/EU, яка набуде чинності у травні 2016 року.

Отже, депутати обстоюють «мертву» директиву. По суті, законопроект Кривошеї регулює тільки норми нікотину та смол у сигаретах і запроваджує визначення тютюну для перорального застосування. Все. За всіма ознаками, законопроект 2430-1 з точки зору охорони здоров'я є формальним.

При цьому проект 2820 містить ті ж позиції, але пропонує ефективніші заходи: заборону сигарет із смаковими добавками та сучасне маркування упаковки.

Така діяльність депутатів — це імітація євроінтеграції. Вона покликана загальмувати проект 2820, який зменшить привабливість сигарет і скоротить їх споживання.

Маніпуляція: проект 2820 отримав негативну оцінку Головного науково-експертного управління — ГНЕУ, антикорупційного комітету, уряду та більшості профільних міністерств.

Невідомо, на основі чого автори публікацій роблять такі заяви, оскільки жодного з перелічених документів, крім висновку ГНЕУ, у відкритому форматі не існує. Зауваження, на які вказують юристи ГНЕУ, — це технічні правки, які можуть бути внесені між першим та другим читаннями у формі поправок до законопроекту.

Більше того, за протоколом №30 засідання антикорупційного комітету від 1 липня 2015 року, цей проект визнаний «некорупціоногенним», тобто висновок позитивний.

Проект також підтримали МОЗ, експерти ініціативи «Реанімаційний пакет реформ», ВООЗ, Світовий банк, Європейська мережа попередження тютюнокуріння — 50 організацій, мережа ГО Smoke Free Partnership — 25 організацій.

  Натисніть для збільшення

Маніпуляція: у законопроект не включені положення щодо створення системи недопущення нелегальної торгівлі тютюновими виробами.

Це положення не включене до проекту свідомо, оскільки запровадження системи trace and tracking вимагало б значних фінансових ресурсів.

Крім того, така система передбачає набагато вищий рівень інтеграції в ЄС, а сама норма набуває чинності тільки у 2019 році. До того часу, якщо Україна буде готова, дану систему можна буде запровадити окремим рішенням.

Тютюнове лобі у дії

В одній із статей автори обурюються форматом проведення засідань комітету: «Вместо просторного зала, где обычно проходят заседания этого комитета, слушания прошли в небольшом помещении, в котором не могли поместиться все желающие, в том числе и сторонники законопроекта №2430-1».

Прихильники проекту 2430-1 на засіданні — це представники двох тютюнових корпорацій, Союзу промисловців та підприємців, «Укртютюну» та Кривошея.

Засідання тривало 45 хвилин. Учасникам було надано достатньо часу для оприлюднення позицій. Стенограма заходу з'явиться на сайті комітету, а канал «24» знімав засідання і не надав жодного доказу «закритості» у своєму сюжеті.

Цей закон для корпорацій коштуватиме мільярди, а розмінною монетою в обстоюванні їх інтересів є аналітичні центри та народні депутати.

Джерело: УП

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code