Гра в монополію: чи почне АМКУ працювати за європейськими правилами?

Перегляди: 443

Цілий тиждень ми слідкуємо за «візовими баталіями» в надії, що все-таки зможемо їздити до ЄС без віз і до нас зайдуть дешеві авіакомпанії з ЄС

Але як завжди нам не повезло, безвізовий пакет ми провалили… Проте, ці два процеси дуже тісно зв’язані між собою, адже дешевим авіакомпаніям потрібен великий наплив пасажирів, а його не можливо отримати, якщо українці з проблемами отримують візи до ЄС. Без цього поштовху вони не мають інтересу до українського ринку.

Є ще й інша сторона медалі – тотальна монополія на українському ринку авіаперевезень, яка сильно ускладнює роботу лоукостерів.  Все це відбувається тому, що робота органу, який має штрафувати монополістів, більше 20 років спрямовувалась на те, щоб цих монополістів захищати. Проте після підписання Угоди про асоціацію з ЄС ми отримали шанс докорінно змінити ситуацію так, як цього вимагає Зона вільної торгівлі, адже без здорової конкуренції ні бізнес, ні торгівля не можуть розвиватись.

Фото: zn.ua

Що від нас вимагає ЄС?

Насправді ЄС вимагає від нас не лише прийняття законодавства для спрощення безвізового режиму, ЄС також вимагає, щоб ми прийняли низку законів для запровадження Зони вільної торгівлі з ЄС. Вона стосується і вимог до продажу сільськогосподарських і промислових товарів, роботи митниці та прозорої конкурентної політики на ринку. Конкурентна політика якраз стосується роботи АМКУ. Базовими принципами на основі яких працюють всі АМКУ в ЄС – це прозорість і публікація рішень, це зрозумілі правила накладання штрафів на компанії за порушення конкуренції на ринку, а також можливість оскаржити розмір штрафу в суді, якщо він неправомірно завищений, це коли АМКУ вимагає дозволу на купівлю однієї компанії іншою (дозволи на концентрацію) лише у великих корпорацій, а не у всіх підряд як це відбувається зараз. На вирішення всіх цих питань є давно готові рішення у формі законопроектів, які з різних причин вже 5 раз попадають до Порядку денного ВРУ і ніяк до них не доходить черга. Випадковість це чи цілеспрямований саботаж складно сказати, адже зараз така ситуація відбувається в багатьох напрямках, проте справжня реформа АМКУ за останні 20 років в Україні не відбувалась і закласти 1-у цеглинку дуже складно.

Що потрібно зробити?

Для прозорості роботи АМКУ ВРУ має прийняти законопроект, який зобов’яже його публікувати всі свої рішення. Наразі АМКУ почав публікувати частину своїх рішень, але для прикладу вони не мають права публікувати інформацію хто є кінцевим власником в компаніях, інформацію про опис ситуації на ринку і тд.

Для зрозумілих правил накладання штрафів за порушення конкуренції – прийнятизаконопроект №2431, який надасть можливість українським судам переглядати суму штрафів якщо заявник вважає її неправомірно завищеною. Наразі АМКУ вже розробив таку методику, але її юридичний статус досить слабкий, адже вона зараз ще не затверджена в Мінюсті. АМКУ це зробив для того, щоб апробувати методику на практиці. Це хороша практика, але якщо ми не зобов’яжемо АМКУ на рівні закону посилити юридичний статус цього документу – суди ніколи не зможуть переглядати рішення про штрафи, які приймались на основі цієї методики оскільки «Рекомендаційні роз’яснення АМКУ» не мають для суду ніякої юридичної сили і суд не буде зобов’язаний нею користуватись для перегляду розміру штрафу. Також ми повинні передбачити і саму норму про те, що останню крапку при визначенні розміру штрафу може ставити суд. Наразі у нас така практика не застосовується, АМКУ має монопольний статус при визначенні штрафів.

Фото: www.rbc.ua

Читайте: «Європейські рамки» штрафів для АМКУ: чи змінять щось нові «Роз’яснення»?

Для злиття і поглинання компаній, коли одна компанія купує іншу – запропонованийзаконопроект 2168а, який має підняти мінімальні пороги для компаній, які укладають такі угоди. Роль АМКУ в цьому процесі — слідкувати, щоб на ринку не відбулося монополізації та диктування цін і видавати дозволи на такі угоди. Зараз проблема полягає в тому, що ці пороги дуже низькі  — 12 млн. євро сукупна вартість активів двох компаній за останній рік. Для прикладу в Німеччині – сукупна вартість складає 500 млн. євро. Чому це проблема, коли поріг низький? Тому що майже кожна маленька компанія, яка хоче купити іншу маленьку і потенційно не створить монополії на своєму ринку — має просити на це дозвіл в АМКУ. В Україні це корупційний процес, який до недавнього часу давав змогу чиновникам АМКУ отримувати великі хабарі, адже ж дозвіл ще ж можна й не отримати. У світі АМКУ надає такі дозволи в більшості великим компаніям, об’єднання яких може дійсно створити монопольну ситуацію на ринку. Новий законопроект про концентрації підвищує цей поріг до 30 млн євро. У випадку його прийняття життя полегшиться для малих та середніх компаній в Україні. Також законопроект пропонує спростити процедуру концентрації з 45 днів на 25 для деяких випадків (наприклад, коли сукупна вартість 2-х компаній не перевищують 15% ринку на якому вони працюють).

День економіки та регуляції у ВРУ:антимонопольний блок – включено!

Враховуючи той факт, що прогресивні законопроекти, які мають змінити роботу АМКУ вже довгий час не приймаються ВРУ, Міністерство економічного розвитку і торгівлі ініціювало проведення 12 листопада спеціального економічного дня, який включає антимонопольний блок, залучення інвестицій, скорочення дозвільної документації та реформу державного контролю.

Фото: EPA/UPG

Найгіршим в цій ситуації є те, що тематика роботи АМКУ є дуже специфічною і складною. Отже, наразі відсутнє розуміння, що реформування роботи АМКУ — це виконання зобов’язань в частині запровадження Зони вільної торгівлі з ЄС. Всі ці терміни дуже технічні – а наслідки від їх нерозуміння можуть вимірюватись мільйонами євро. Без адаптації необхідного законодавства для запровадження ЗВТ наш бізнес не зможе нормально торгувати з ЄС, що є зараз надзвичайно актуальним у зв’язку з потенційним торговельним ембарго Росії, яке вона планує запровадити з січня 2016 року.

Торгівля з ЄС приносить нам валютну виручку, яка дає можливість тримати стабільний курс і наповнювати бюджет. Навіть не хочеться уявляти, що може бути з валютним курсом якщо ми будемо провалювати виконання зобов’язань по ЗВТ так як ми це робимо із безвізовим режимом з ЄС.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code