Кому належать одеські ЗМІ. Аналіз Інституту масової інформації

Перегляди: 602

«В Одесі можна купити все», — ця приказка найкраще відображає ситуацію на одеському медіаринку. Такої великої кількості телеканалів і новинних ресурсів немає в жодному з регіонів України. Та незважаючи на все багатство вибору й начебто високий рівень конкуренції, ми бачимо дуже низьку якість кінцевого інформаційного продукту

Так, в Одесі зареєстровано близько 40 регіональних телерадіокомпаній, із яких активно в ефірі й кабелі транслюється 28. Із 550 зареєстрованих в області друкованих ЗМІ регулярно виходить тільки близько третини. Також в Одесі є безліч сайтів, які важко надаються до обліку та близько півсотні з яких регулярно входять у регіональну стрічку агрегатора «Укрнет».

Однією з причин подібного різноманіття є те, що господарі (найчастіше залаштункові) одеських медіа дуже неохоче розлучаються зі своїми відносно недорогими активами. Якщо й виникає в когось бажання їх купити — ціни виставляються настільки нереальні, що простіше й дешевше створити новий ЗМІ з нуля. Тим більше що все одно його доведеться дотувати.

Ми спробували з'ясувати, кому належить інформаційний ринок Одеси, а точніше — найпопулярніші ресурси.

Для початку варто зазначити, що прямий зв'язок між «господарем» і підконтрольним йому ЗМІ встановити, за поодинокими винятками, неможливо. Юридично телеканали оформлені на непублічних осіб, зв'язок яких із тим чи іншим політиком чи бізнесменом можна довести лише за непрямими ознаками. Для аналізу використовувалися дані з сайту Нацради (база на 01.08.2015), Єдиного реєстру юридичних осіб та інших відкритих джерел.

«Медіа-імперія» Сергія Ківалова

Напевно, найбільшим власником різноманітних засобів масової інформації в Одесі є Сергій Ківалов. За інформацією з різних джерел, він контролює «Репортер», «Академію», «Третій цифровий», частку в каналі «Здоров'я», а також ІА «Репортер». Прямо простежити його контроль над цими ЗМІ неможливо, але опосередкованої інформації достатньо, щоби дійти відповідних висновків.

Так, за інформацією реєстру Нацради з телебачення і радіомовлення, в засновниках інформагентства й телеканалу «Репортер» ми бачимо фірму «ТК «ІТВ»», яку заснували Могил Наталя Миколаївна і Писаренко Ганна Миколаївна, остання співпрацює з Національною юридичною академією і значиться в співзасновниках телеканалу«Академія». Вона ж захищала роботу в Юридичній академії, а її науковим керівником був сам Сергій Ківалов. Телеканалом «Академія», крім Писаренко Ганни Миколаївни (25%), володіють Писаренко Тетяна Володимирівна (25%), Мажаровська Катерина Володимирівна (25%) — начальник юридичного відділу Національного університету «Одеська юридична академія» та Міжнародний гуманітарний університет (36%).

Каналом «Здоров'я» володіють у рівних частках ті ж Могил Наталія Миколаївна, Писаренко Ганна Миколаївна, Мажаровська Катерина Володимирівна, а також Жолобов Олександр Львович, який також фігурує як арт-директор цього телеканалу й керівник ПП «Натхнення», що займається рекламними послугами.

Більшою часткою каналу «Третій цифровий» («ТОВ «Телеконект»») володіють Могил Наталія Миколаївна (40%) і в рівних частках позашлюбна дочка Сергія Ківалова (за інсайдерською інформацією) і засновник Міжнародного гуманітарного університету Орєхова Ірина Сергіївна (30%) та Черняк Ельвіна Василівна (30%). Остання — бухгалтер у фірмі «ЛСУ», яка належить Ірині Орєховій та займається будівництвом і торгівлею.

Незважаючи на те, що контроль над медіагрупою «Глас» (телеканали «Глас», «Плюс», «Країна Рад», Радіо «Глас») і сайтом «Одесит» www.odessit.ua приписують нинішньому меру Геннадію Труханову, в засновниках даних ЗМІ фігурують усе ті ж люди, що й у більшості ЗМІ, які належать Сергію Ківалову. Це Писаренко Тетяна Володимирівна, Писаренко Ганна Миколаївна, Афанасенко Євген Андрійович, Жолінь Валентина Вікторівна, Молдавський Леонід Семенович, а також Міжнародний державний університет.

«КОЗИРна карта»

Другим за кількістю власних каналів в Одесі останнім часом став Олександр Козир. Нині він — керівник телевізійного медіахолдингу kdigital.tv.

Нам не вдалося знайти доказів впливу одіозних політиків на телекомпанії, що входять у компанію «Козир Діджитал». Поки це приклад комерційної мережі, в яку входять телеканали  А1 (телерадіокомпанія «Андсер») — засновники ТОВ «Креатив ЦЕНТР», ТОВ «ІВ-Іммобільє» (засновник «Глобал Ворлд Інвестментс», Лондон);«GTV» (засновники Асатуров Рудольф Рудольфович і ТОВ «Творче об'єднання ДЮК» («Інтер Трейдинг ЛТД»); GNEWS (засновники Козир Олександр Олександрович, ТОВ «Джи Ем Джі Груп» (засновник GREEN PLANET LTD, Лондон), директор Соколова Валентина Вікторівна; КТК (засновники Тельвак Ганна Миколаївна, Ясинський Павло Олександрович, директор Березін Руслан Петрович).

Цікаво, що також Козир Олександр Олександрович, згідно з реєстром Нацради з телебачення і радіомовлення, є директором «ТРК Здоров’я», засновники якого ті ж, що й у ЗМІ Сергія Ківалова: Жолобов Олександр Львович, Можаровская Катерина Володимирівна, Могил Наталія Миколаївна, Писаренко Тетяна Володимирівна.

Телевізійна «Медіа-павутина»

Телеканал «ОК», засновники OOO «Агентство «Репортер»» (засновники Евсеев Валерій Леонідович і Евсеева Лариса Леонідова), брати-бізнесмени, власники мережі супермаркетів «ТавріяВ» Музальови Борис і Михайло, а також Іван Орловський (юрист мережі супермаркетів «ТавріяВ»), депутат Одеської обласної ради і брат Анатолія Орловського, одного із заступників мера Одеси Геннадія Труханова.

З телеканалом «ОК» тісно пов'язаний і телеканал «Одеса-медіа» (засновники Красненко Володимир Іванович та «Телерадіокомпанія Інто–ТВ» (Засновники Євсеев Валерій Леонідович, Евсеева Лариса, Коробчинський Олександр Леонідович, Преснов Юрій Олександрович (депутат Одеської міської ради, екс-заступник голови фракції Партії регіонів), Крук Анжеліка Костянтинівна (дружина В'ячеслава Крука); директор Володимир Красненко і Євсеева Лариса Леонідова.

Канал «Перший міський» контролюється екс-очільником області Володимиром Немирівським. До липня 2014 року він навіть значився в засновниках даного каналу. Згодом у списках засновників залишився Цимбалюк Максим Вікторович, член Наглядової ради ПрАТ «Стальканат-Силур», кінцевий бенефіціар якого Володимир Немировський.

Власність над 7-м каналом приписують відомому одеському бізнесменові сирійського походження, власнику будівельної компанії Kadorrgroup Аднану Ківану. Хоча, згідно з реєстром Нацради з телебачення і радіомовлення, частка Аднана Ківана в 7-му каналі становить 38%, решта 62% належать Купиній Аллі Петрівні.

Телеканал УТВ заснували Шматко Олег Володимирович, Гаркава Наталія Володимирівна і Станкова Оксана Володимирівна. Остання також є і його директором.

Більша частина телеканалу «МедіаІНФОРМ» належить доньці регіонала Віктора Волкова, Вікторії Вікторівні Волковій. Волков-старший — багаторічний компаньйон першого заступника Одеського міського голови Сергія Черненка (голова правління банків ПУМБ і «Ренесанс Кредит»).

Телеканал «Град» неофіційно контролюється мером Одеси Геннадієм Трухановим, так як його засновник і директор — близький соратник одеського міського голови і перший номер у про-мерської партії «Довєряй дєлам» — Анатолій Балінов.

Власність бренду «Думская», під яким зараз працюють вже два ЗМІ — сайт «Думская.net» і телеканал «Думская.TV» — приписують одіозному молодому політику, голові фракції БПП Олексію Гончаренко. Але ось у реєстрі Нацради директором і засновником вказано Шмушковича Михайла Володимировича, екс-очільника Одеської обласної ради. Ще один засновник — Ніжинська Ольга Анатоліївна.

Також двома ЗМІ володіє Костянтин Шпильовий і його дружина Марія. Вони вдвох засновники «Першої одеської телерадіокомпанії» і сайту «368.media», який позиціонує себе як антикорупційний портал. Сам Костянтин Олегович у 2011—2013 рр. працював в Адміністрації Президента України під керівництвом Сергія Льовочкіна, а минулого року балотувався в нардепи від «Опозиційного блоку».

В засновниках телеканалу «Круг» вказані  Замчинська Євгенія Едуардівна (м. Київ), Замчинська Марія Леонідівна (м. Київ) і ТОВ «ХІП УШІТОВ»  (засновники Замчинська Євгенія Едуардівна і Замчинська Марія Леонідівна). Цікаво, що Замчинська Євгенія Едуардівна, вказана як контактна особа Благодійного фонду «Регіональна Інформаційно-Аналітична Компанія «Ріак-Інформ»», який зараз перебуває у стані ліквідації та чиїм засновником вказаний колишній міський голова Костусєв Олексій Олексійович.

Телекомпанія «Чорне море» заснована ТОВ «НІКА ТВ» (засновник компанія «Кардмен Імпекс Корп.» та Смірнов Сергій Геннадійович ) та компанією «Кардмен Імпекскорп» (Віргінські острови).

Телеканал «Одеса» (ТОВ «Телерадіокомпанія «РІО»») заснували Жуковська Марина Валентинівна, Гусєв Михайло Анатолійович, компанія «Одеса Бізнес Сл» (ODESSA BUSINESS SL) — Іспанія, кінцевий бенефіціар якої Рітман Невзоров Олександр.

Нещодавно з’явився новий телеканал STV (ТОВ «ТРК «Лаванда»), засновник якого Камінська Тетяна Юріївна, вона ж директор ТОВ «ТРОЯ», що наразі перебуває у стані припинення.

Ще один канал, SATV («ТРК «Сателліт Телевіжн»»заснували Розова Оксана Михайлівна і Ткаченко Ганна Миколаївна. Ці ж особи числяться в редакційній раді телекомпанії «АТВ» при Одеській національній академії зв'язку ім. О. С. Попова, генеральний директор якої Ємець Борис Євгенович.

Окремою незалежною позицією виділяються «Громадське ТБ Одеси» (засновники — редакційний колектив), які останнім часом продукують достатньо якісний контент. Та «Одеський кризисний медіа центр», який більше слугує майданчиком для різних спікерів та іноді теж розміщує ексклюзивні новини.
Сила друкованого слова

Контроль над кількома ЗМІ здійснює і підприємець Геннадій Чабанов. Так, він засновник газети і сайту «Одесская жизнь» (odessa-life.od.ua), а також газети «На пенсії». Явно не пов'язаний ні з ким із політиків.

Із газети «Одеса-дейлі» виріс однойменний сайт odessa-daily.com.ua — дітище головного редактора Леоніда Штекеля, відомого в Одесі громадського активіста.

Ціла плеяда сайтів із проросійською інформаційною політикою —  timer.od.ua,info-center.od.uaotkat.od.ua — до недавнього минулого активно контролювалася очільником партії «Родіна» Ігорем Марковим і його братом Олегом. Але після того, як Маркови втекли за кордон, ці сайти не змінили своєї редакційної політики й залишилися проросійськими. Показово, що при перевірці хостингів з'ясувалося: управління даними ресурсами відбувається з території Російської Федерації.

Ресурс «Храбро» hrabro.com — мінімалістичний, більше схожий на блог і належить відомому одеському анархістові Вадиму Чорному. Але він сам радше бізнесмен і епатажний чиновник, аніж політик, оскільки його походи у «велику політику» жодного разу не закінчилися успіхом.

Інтернет-видання «Взгляд с Одессы» od-news.com, за неофіційною інформацією, контролює екс-мер Одеси Едуард Гурвіц. Про це свідчить і специфічний контент сайту.

Сайт «Пора говорить» poragovorit.com пов'язують із нинішнім нардепом Геннадієм Чекітою. Це підтверджується й достатньою «присутністю» Чекіти в інформаційних матеріалах сайту.

Два інтернет-ресурси, «Рупор» rupor.od.ua і «Топор» topor.od.ua, найімовірніше, контролюються нардепом, лідером партії «Наш Край» Антоном Кіссе.

Сайт trassae95.com контролює нардеп Іван Фурсін, виходець із Партії регіонів, депутат-самовисуванець Верховної Ради, партнер Дмитра Фірташа. Зараз входить до групи «Воля народу» (туди ж входять Володимир Литвин, Михайло Поплавський та ін.).

Інтернет-видання «Маяк» mayak.org.ua раніше пов’язували з екс-губернатором Ігорем Палицею, та за останньою інсайдерською інформацією фінансує цей ресурс Олександр Борняков, екс-депутат одеської облради, генеральный директор VertaMedia, та голова Одеської обласної партії «Самопоміч». Контент сайту більше інформаційно-розважальний, хоча останнім часом ресурс став продукувати хорошу інфографіку.

Cайт «В городе» od.vgorode.ua входить до інформагентства «Українська Медіа Група», в яке входять також миколаївські інтернет-видання «Преступности.net», «Миколаївський футбол», «NikLife».

Останнім часом набуває популярності також сайт «Інформер» informer.od.uaяким опікується ГО «Інститут політичної інформації».
Газети

На сьогодні в Одесі регулярно виходять зовсім небагато друкованих видань, які мають значні тиражі й аудиторію. Єдина україномовна газета «Чорноморські новини» фінансується облрадою та облдержадміністрацією, щоправда, не так активно, як офіційний «рупор» цих органів влади «Одеські вісті».

«Одеський вісник» — офіційне видання Одеської міської ради. Інформаційна політика змінюється залежно від партійності мера і більшості в міськраді.

«Порто-франко» спонсорується видавничим колективом, що складається із кількох людей. Досить незалежна у редакційній політиці.

«Ділова Одеса» входить у сферу впливу Леоніда Клімова. Переживає кризу фінансування через банкрутство «патрона».

Найбільш популярна газета в Одесі «Жизнь в Одессе» заснована ПП Коробковою Юлією Віталіївною.

Більшість інших газет активно з'являються перед виборами і після них призупиняють свою діяльність.

Олена Васіна, для Інституту масової інформації, Mediasapiens

Проект щодо запровадження прозорості медіавласності реалізується ГО Інститут масової інформації за підтримки Посольства Чехії в Україні.

Дослідження зроблено у співпраці з SCOOP.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code