Що несе підписаний Зеленським Закон про легалізацію азартного бізнесу

Перегляди: 168

У липні Верховна Рада проголосувала і у серпні президент Володимир Зеленський підписав Закон України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» № 768-IX

vertsymakha

Легалізація ринку азартних ігор однозначно вже є перемогою та вірним кроком. Заборона протягом останніх більше ніж 10 років цього виду бізнесу лише перемістила його в тінь з усіма негативними наслідками – втягнення у гру малолітніх та соціально незахищених верств, неотримання державою податків та інших платежів, контроль кримінальними елементами тощо. Отже давайте подивимось який ринок ми можемо побачити за новим Законом та коли.

На жаль, не була підтримана ініціатива розміщення залів гральних автоматів виключно на території закладів казино, кількість яких буде обмеженою через більш суворі вимоги.  Дозвіл на розміщення гральних автоматів в залах у приміщеннях готелів «три зірки», «чотири зірки» та «п’ять зірок» зробить таку гру більш доступною до гравців і може знову заполонити вулиці міст. При тому, що саме гральні автомати є найбільш «небезпечною» грою та до неї є найбільше звикання.

На підтвердження можливого широкого поширення, доступності та втягування у гру на гральних автоматах свідчить і відсутність у Законі такихзапобіжників:

  • обмеження розміру максимальної ставки,
  • відсутність центрального контролю за гравцем через державну систему онлайн моніторингу,
  • не встановлення періоду остигання – тобто проміжку часу між ставками і програшами гравця.

Впровадження ідентифікаційної картки гравця, як матеріального або електронного засобу, що містить інформацію та надає можливість працівнику організатора азартних ігор визначити вік та ідентифікувати особу, яка її пред’являє, дозволить певним чином контролювати доступ до гри. Такий механізм контролю доступу до гри є дієвим та ефективним, якщо він впроваджується централізовано, тобто з внесенням інформації про гравця, його історію гри, можливі обмеження тощо до державної системи, доступ до якої має кожен оператор.

Також на захист гравців спрямовано й інші принципи «відповідальної гри» – обмеження доступу до участі в азартних іграх гравців з вираженою ігровою залежністю; утримання від надання гравцям будь-яких бонусних виплат, подарунків інших заохочень у випадку програшу гравця. Але вони будуть ефективними лише при спільних узгоджених діях влади та організатов ігор.

Дійсно контрольований державою ринок ми, скоріше за все, зможемо побачити лише через два роки або, можливо, раніше, коли регулятор ринку – Комісія з регулювання азартних ігор впровадить Державну систему онлайн моніторингу. Саме такий період часу визначено максимальним для впровадження Системи, за допомогою якої буде здійснюватись контроль за операторами, обігом коштів на ринку, контроль фіксації кожної ставки, контроль за надходженням до бюджету тощо. Закон вимагає, щоб все гральне обладнання (онлайн та офлайн системи) організаторів азартних ігор було підключене до Системи для забезпечення моніторингу і контролю в режимі реального часу.

Ситуація з відсутністю Системи з моменту запуску ринку одночасно із звільненням порушників від санкцій, створює підґрунтя до безпечного функціонування чорного ринку азартних ігор на вулицях міст.

Стосовно регулятора на ринку азартних ігор – Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей. На Комісію покладаються широкі функції та обов’язки, зокрема, нормативного забезпечення, видачі ліцензій, ведення реєстрів,  розгляду скарг, контролю за діяльністю організаторів, адміністрування онлайн системи тощо.

Як зазначила НАЗК у висновках за результатом антикорупційної експертизи проекту Закону, регулятору надано широкі дискреційні повноваження. Фактично виключно від прийнятих нею рішень буде залежати порядок та періодичність перевірок учасників ринку, вимоги до грального обладнання, перелік суб’єктів, які можуть його сертифікувати тощо.

Відповідно до складу Комісії мають бути обрані лише фахівці у сфері азартних ігор, що мають бездоганну репутацію та нульову толерантність до корупції. Але якимось чином Закон не містить вимог до Голови та членів Комісії, які б свідчили про відбір досвідчених професіоналів цієї сфери, які б у наданий їм чотирирічний строк повноважень, змогли організувати роботу на ринку та доброчесно виконувати свої обов’язки.

Та й порядок формування складу Комісії, як колегіального органу, викликає низку запитань.

Призначення Голови та шести членів Комісії здійснюватиме Кабінет Міністрів України з числа кандидатур, що будуть відібрані за результатами конкурсу.

І ось тут виникає плутанина щодо того яка саме конкурсна комісія буде здійснювати відбір кандидатів. Через підтримані народними депутатами у другому читання дві  взаємовиключні правки, підписаний та опублікований  Закон містить одночасно два різні підходи до формування конкурсної комісії. Частина друга статті 7 визначає, що конкурс проводить Комісія з питань вищого корпусу державної служби, а вже в частині третій цієї статті зазначено, що Конкурсна комісія утворюється при Кабінеті Міністрів України, до складу якої входять п’ять осіб за поданням комітету Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання діяльності із випуску та проведення лотерей, оподаткування суб’єктів такої діяльності, гральний бізнес.

Така невизначеність щодо формування регулятора ринку, на якому обертається шкідливий товар, є серйозною перепоною для відкриття ринку. Як наслідок, прийнятий Закон, до внесення в нього відповідних змін, може бути виключно декларативним. І легалізацію азартного бізнесу необхідно буде очікувати ще не один рік.

Також лишилось осторонь таке важливе питання як оподаткування діяльності та формування окремого фонду від надходжень податків і плати за ліцензії у сфері азартних ігор, що є позитивною світовою практикою. На сьогодні ні прийнятим Законом ні іншим, який міг би йти в пакеті, не визначено яким саме чином та за якими ставками буде оподатковуватись діяльність організаторів (а можливо і гравців).

Пропонований першою редакцією проекту Закону Фонд підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки, як складова спеціального фонду Державного бюджету України, якому було присвячено статтю щодо мети створення та спрямування коштів, в остаточній редакції Закону перетворився на згадку в прикінцевих положеннях.

Підписаний Президентом у серпні Закон містить положення щодо Подання Кабінетом Міністрів до 1 липня 2020 року на розгляд Верховної Ради пропозиції щодо внесення змін до  та  »Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо спрямування відрахувань коштів, отриманих від ліцензійних платежів у сфері азартних ігор, до Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки.

Отже, коли саме та яким чином буде вирішено питання формування спеціального Фонду та чи буде вирішено взагалі залишається лише очікувати.

Всі ці неузгодженості не є сприятливими факторами для залучення інвестицій з боку компаній, що мають бездоганну ділову репутацію на азартних ринках розвинених країн. Тим більш вони поєднуються зі слабкістю державного апарату, десятиріччям масового поширення нелегального азартного ринку в Україні, підвищеним інтересом російського азартного бізнесу до перспективного українського ринку, заполітизованістю процесу легалізації та чисельних корупційних скандалів за участі представників президентської партії навколо цього, втрачені завдяки забороні в 2008 році інвестиції іноземних компаній в український ринок та рішення європейських судів про необхідність відшкодувати таким інвесторам шкоду, високий рівень корупції в державі, низькій рівень правової культури чиновників, непрацюючий принцип невідворотності покарання та фактична відсутність гарантій з боку держави права приватної власності –. А значить ризик появи у нас недоброчесних гравців, та разом з ними й «великої пральні» та «нації лудоманів», залишається надвисоким. При цьому поки немає жодної особи або суб’єкта в державі, хто міг би взяти на себе тягар відповідальності за недопущення реалізації цілком ймовірного негативного сценарію.

Источник nashigroshi

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code