Харківські ЗМІ: небагато джинси, пристойний рівень висвітлення активізму

Перегляди: 394

За підтримки уряду Великої Британії був проведений моніторинг ЗМІ у низці регіонів України в рамках проекту «Будуємо мости заради реформ і довіри». Дослідження, поміж іншими, мало на меті висвітлити рівень подачі місцевого контенту в ЗМІ, залучення активістів та громадських діячів у процесі створення локальних новин, рівень представленості місцевої влади в медіа

Кількість матеріалів на місцеву тематику від загальної кількості матеріалів:  

У Харкові відзначається середній показник залучення місцевої тематики в порівняні, наприклад, з Одесою (77%) чи Херсоном (84%) – 62%. Однак, в ці показники входять матеріали з ознаками замовлення та «паркет» (прес-релізи, описи прес-конференцій, офіційні заяви), а також ті матеріали, які не можна зарахувати до суспільно важливих, це стосується: криміналу, культури та інформації розважального характеру.

Відповідно, рівень власне журналістських матеріалів суспільно значущих значно нижчий.

Варто зазначити, що особливо низький рівень зафіксований у друкованих виданнях – лише 30%матеріалів присвячено місцевій тематиці. В інтернет-виданнях та на ТБ зафіксовано 71% та 86%відповідно.

Матеріали з ознаками замовлення – харківська ситуація:

Так, рівень розміщення джинси у Харкові становить, в середньому по трьох типах ЗМІ, 7% від загальної кількості матеріалів на місцеву тематику.  Найвищий показник джинси зафіксований у друкованих виданнях – 8%, в інтернет-виданнях становить 5%, на ТБ  матеріали замовного характеру відсутні. Передусім такий рівень джинси обумовлений тим, що моніторинг відбувався після виборів, а міського голову харків’яни обрали в І турі, до початку моніторингу, а також тим, що політичний «ринок» у Харкові не є активним.

Також варто зазначити, що за даними ІМІ,  Харків відзначився невисокими показниками передвиборчої джинси. За 2 місяці моніторингу передвиборчого періоду, в чотирьох харківських ЗМІ зафіксовано 129 випадків джинси. Невелика її кількість зумовлена відсутністю напруженої боротьби на посаду міського голови.

Журналістські стандарти та місцева тематика:

Але і власне журналістські матеріали не є досконалими. Так, у 18% матеріалів присвячених місцевій тематиці було порушено стандарт балансу думок/точок зору. Найчастіше цей стандарт порушувалидруковані та інтернет-видання, 24% та 21% матеріалів відповідно є незбалансованими. Найліпший показник продемонструвало телебачення – лише 9% матеріалів містили порушення цього стандарту. Значно менше харківськими ЗМІ порушувався стандарт достовірності – у 8% матеріалів. Всі три типи ЗМІ продемонстрували приблизно однаковий рівень порушення даного стандарту: преса – 10%, інтернет – 6%, телебачення – 9%.

Одним із професійних журналістських стандартів порушення якого може свідчити про пропагандистський характер матеріалу є стандарт відокремлення фактів від коментарів. Тому рівень порушення у 10%, що продемонстрували харківські ЗМІ, ми розцінюємо як значущий, оскільки такі матеріали можуть призводити до викривленого інформування місцевого населення.

Аналіз матеріалів про місцеву владу:

У харківських ЗМІ зафіксовано високий показник матеріалів про владу, їх кількість, не враховуючи «паркет», становить 17%. При цьому матеріалів з критикою влади експертами ІМІ не було зафіксовано взагалі, більшість матеріалів є  нейтральними, або з позитивним контекстом. Одним із пояснень може бути відсутність будь-якого протистояння у виборчий період. Харків’яни не мали можливості отримати критичні матеріали щодо влади, відповідно у них сформувалася ідеалістична картина щодо міського голови. Це, власне, підтвердили результати виборів 25 жовтня 2015 року, де вже у першому турі з результатом65,8% голосів переміг нинішній мер Харкова Геннадій Кернес.

Якщо джинси відмічено невисокий показник, то рівень «паркету» зафіксований під час моніторингу є значущим. Так, загалом по трьох типах ЗМІ в матеріалах присвячених владі третина матеріалів – «паркет». Найвищий показник прослідковується в інтернет-виданнях – 41%. Найнижчий показник упресі – 18%, на ТБ – 26% матеріалів.

Журналістська робота за окремими темами:

Через відсутність критики влади, містяни потребують альтернативну точку зору, яку можуть отримати лише від ГО, в тому числі від активістів та волонтерів. Це яскраво прослідковується в аналізі місцевих ЗМІ, де цій темі присвячено досить високий відсоток від загальної кількості місцевих матеріалів – 13%.

Однак, не всі ЗМІ приділяють достатньо уваги активістам: в онлайнових ЗМІ зафіксовано найнижчий показник таких матеріалів – 5%. Особливу увагу темі місцевого активізму приділяє харківськетелебачення – 22% присвячених сюжетів, в друкованій пресі – 11%.

Міським жителям завжди цікава тема ЖКГ, оскільки від функціонування житлово-комунального господарства залежить комфорт містян. Найактивнішими у висвітлені теми ЖКГ є друкована преса – 19%, на ТБ – 11%, та найнижчий показник зафіксовано в інтернет-виданнях – 7%.

Моніторинг проводився з 22 жовтня по 8 листопада 2015 року на сайтах «Трибун» і 06452.com.ua, газетах «Вечірній Харків» та «Время», телеканалах ЛОТ та ТК 2 у рамках проекту «Будуємо мости заради реформ і довіри», який реалізовує Інститут масової інформації за підтримки Уряду Великої Британії.

Джерело: ІМІ

 

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code