«Я нікому нічого не винен, нікому нічого не обіцяв» — Назар Холодницький

Перегляди: 546

Про те, кому все ж звітує і перед ким відповідальний антикорупційний прокурор, чому не готовий братись за справу «діамантових прокурорів», чи була спокуса взяти хабар та чому законодавство України поки що не дозволяє ефективно працювати антикорупційній прокураті. Про все це в інтерв'ю Назара Холодницького Громадському

Дякую, що знайшли час для інтерв’ю для «Громадського». Зрозуміло, що структура у вас зараз нова — всього троє людей, як далі буде працювати? Знаємо, що 9 грудня мав розпочатися конкурс на працівників тут, кого вже встигли набрати і як зараз виглядає цей процес?

Дійсно, нас уже є п’ятеро, вже у комісію були подані кандидатури на начальника статистично-аналітичного відділу. Я розглянув кандидатури, були внесені  відповідні подання, в п’ятницю генеральний прокурор уже призначив цих двох посадовців. У п’ятницю ввечері також за наслідками розгляду комісії мною  було внесено подання про призначення ще трьох керівників підрозділів — це начальники першого й другого відділів процесуального керівництва, а також керівника відділу документального забезпечення.

Це адміністративні посади?

Так, зараз конкурс триває на адмінпосади.

А прокурори спеціалізованої прокуратури?

Спочатку планувалося конкурси розпочати 9 грудня, правильно ви кажете, але затримка вийшла в тому, що щоби забезпечити прозорість і багатоетапність проходження цього конкурсу, аби об’єктивно підійти до кожної особи виникали питання по другому тесту — це General Skills, тобто тести на загальні здібності. Оскільки фінансування в нас не було, в початковій версії мав складатися лише законодавчий тест і співбесіда. Минуло тижня ми зустрічалися з нашими американськими партнерами, і вони запропонували надати відповідну допомогу у проведенні тестів General Skills, тож довелося на тиждень відсунути конкурс, оскільки вносяться зміни в порядок і з метою реально об’єктивного підходу до тестування уже були включені ці тести, як другий етап конкурсу. І, відповідно, вже повернувся із Генеральної прокуратури, останні штрихи порядку наводили, чекали згоди усіх членів комісії, щоб ті чи інші особи дали свою згоду на участь у комісії, у робочій групі. Плануємо вже завтра, вівторок (15 грудня — авт.), викладати оголошення про порядок проведення конкурсу і з середи (16 грудня) вже плануємо почати прийом документів на ці посади. Прийом документів триватиме 14 днів, це об’єктивна вимога, яка забезпечить вчасне об’єктивне і повне подання документів, щоб не обмежити людей в часі, довідки зібрати необхідні.

Хто не може прийти на конкурс?

Особи, визначені законом (ст. 3.1), тобто це ті, хто працював на посадах і в органах, що займалися боротьбою з корупцією. Це такі самі вимоги, які були на  адмінпосади в антикорупційній прокуратурі.

Пане Назаре, зважаючи на ці обставини, ви думаєте, вам вистачить людей, які б змогли працювати у спеціалізованій прокуратурі?

В мене велика надія на те, що конкурс буде, досить великий. Є непоганий стимул – це зарплата. Близько 50 тисяч. Залежить від вислуги, від стажу кожного конкретного працівника, але близько 50 тисяч. Цей стимул достатній, це чималі гроші, навіть для Києва, будьмо реалістами. І це буде стримувати людей від будь-яких корупційних пошуків, корупційних впливів. До того ж, не будемо забувати, що проходить перевірка на доброчесність, в тому числі і застосування поліграфа, тому це стимул для того, щоб людина не вплутувалась у різні, скажемо так, мінливі, сумнівні ситуації. Тому зарплата — раз, бажання боротися з корупцією, бажання показати в державі якісь зміни – два. Я думаю вкомплексі це все буде сприяти тому, що буде конкурс належний, буде досить широкий вибір з людей і, надіюсь, що десь до кінця січня, якщо по об’єктивних даних це Різдво, 10-15 днів випадає просто, чисто об’єктивно, хоча ми і в цей  міжріздвяний період запланували перші тести, тому що немає коли чекати. Ми зможемо до кінця січня повністю заповнити весь штат антикорупційної прокуратури.

Чудово, але на скільки я знаю, зараз не внесені зміни до бюджету і навіть, питання вашої зарплати теж відкрите, поки що, і чи будете ви мати зарплату до кінця року це теж питання.

Знаєте, завтра, 15-го грудня, маю отримати перший аванс, оскільки я з 1 грудня на посаді. Тоді вже буду бачити, яка зарплата. Поки я ще навіть не знаю цього. Коли ми в п’ятницю побачили цей бюджет, я був, скажемо так, дуже неприємно здивований. Оскільки, ми пам’ятаємо, всі розказували проте, що треба прописати окремим рядком в бюджеті, і я думаю це буде виконано. В суботу Президент України на цьому також наголосив під час з’їзду своєї партії. Я теж поділяю абсолютну позицію Президента, я думаю, що це просто якась технічна помилка. Чому так виходить? Дуже просто. В тому проекті закону про держбюджет є перехідні положення. Розумієте, є закон про прокуратуру. І стаття 81 цього закону чітко прописує нам, як регулюється питання оплати праці не лише корупційної прокуратури, а й працівників прокуратури України взагалі. І частина 6 цієї статті каже чітко, що прокурор спеціалізованої антикорупційної прокуратури повинен отримувати зарплату не менше, посадовий оклад прокурора становить не менше, ніж посадовий оклад керівника відділу центрального апарату Національного антикорупційного бюро. Тобто від тієї цифри 35 тисяч гривень ми відштовхувалися. Це законодавча норма. Вона не може бути скасована, обмежена, але законом України «Про держбюджет на 2016 рік», перехідними положеннями навіть, вноситься така правка, що фінансування цих статей, раніше там була, зокрема, статті 81 закону «Про прокуратуру», раніше там була стаття 23 закону про НАБУ, яка регулює оплату праці, потім її вилучили, до речі. Законодавець не заперечує, що треба платити гроші, але ця стаття фінансується по фактичних наявних коштах у бюджеті на той чи інший період. Це ставить під загрозу всю роботу і прокуратури, відповідно, і бюро, оскільки ми в тандемі працюємо і в нас єдині результати із бюро. І ми вже звернулися, щоб окремим рядком це прописати. Сподіваюсь, що мене почують, бо якщо так, то…

Ви звернулись до депутатів?

Я звернувся у ЗМІ. Це питання широко висловив, у четвер відбудеться засідання профільного комітету під головуванням Єгора Соболєва. На скільки я знаю, там директор запрошений бюро, мене мають покликати, я скористаюсь можливістю ще раз про це нагадати, оскільки наступний пленарний тиждень вирішальний.

Є дуже багато питань в інших прокурорів. Зокрема, в управлінні спецрозслідувань генпрокуратури України, де вони, окрім розслідувань злочинів Майдану, розслідують і економічні злочини високопосадовців, які мають перейти до національного антикорупційного бюро. Ви здійснюєте провадження це в суді і я хотіла б зрозуміти, ви самі як це бачите? Ви керівник  спеціалізованої прокуратури. Є реальні проблеми: немає перехідних положень, тут ми розуміємо, що в управління спецрозслідувань мають забрати всі ці справи, передати вам, але НАБУ ще не працює і так само ви зараз не можете повноцінно працювати. Що робити?

Чергова колізія, з якою ми зараз боремось, намагаємось розв’язати разом. Я розраховую на підтримку депутатів. Проблема у тому, що в 2012 році, коли ухвалювався кримінально-процесуальний кодекс, знову ж таки, в його перехідних положеннях було прописано, що слідчі органи прокуратури продовжують розслідувати кримінальні провадження корупційного спрямування до створення НАБУ, але не довше трьох років з дня набрання чинності кодексу, тобто до 19 листопада 2015 року. Ще до обрання керівника антикорупційної прокуратури були генпрокуратурою підготовлені пропозиції до законодавців, щоби внести зміни у перехідні положення кримінально-процесуального кодексу і викреслити це питання не більше трьох років, тобто до 2015 року. Ознайомившись із цією перепискою, ми прийшли до правильного рішення, як я вважаю, моя позиція, що новостворені органи, НБУ і прокуратура, мають почати справи з чистого листа. Це буде правильно, враховуючи ті впровадження, які вже накопичилися у правоохоронних органах нашої держави.

Тобто це справи нові мають бути?

Це справи нові, але це виключає, що вони зачіпатимуть попередні періоди. І щоб не вийшло так, що нам зараз на чотирьох прокурорів антикорупційної прокуратури, які вже призначені, і 50 детективів скинуть тих славнозвісних 20 тисяч томів, про які всі говорять, то просто система ляже. Об’єктивно, бо фізично не можливо буде все обійняти, весь цей комплекс проваджень, тому наша позиція така, що давайте НАБУ нехай починає і прокуратура антикорупційна працюємо з чистого листа, аналізуємо всі порушення, якщо десь виникають питання про те, що десь вже було відкрите провадження, десь були дослідження по тих чи інших фактах, нічого не забороняє мені, як заступнику генерального прокурора України, чи генеральному прокурору, кожне конкретне проводження передати до НАБУ, але поступово, щоб просто валом тим не завалити роботу НАБУ і прокуратури, переключити суспільство на те, що ми їм все передали вже з них питайте. Ми готові до боротьби цієї, ми всі готові. Але ми хочемо, щоб це був перехідний період, розумієте? Щоб це було правильно і виважено.

Скажіть, поки от такий стан, коли не зрозуміло хто веде справи. Чи може це призвести до того, що всі захисники, адвокати, підозрювані зможуть це оскаржувати в судах. Нещодавно Андрій Портнов писав про справу Януковича, який також перебуває у розшуку. Так один з його високопосадовців казав, мовляв, зараз справи проти Януковича повинні закрити, йдеться і про злочини проти Майдану і економічні злочини, тому що 20 листопада наступило, все, ці вже не мають права розслідувати, ті ще не мають права, це треба оскаржувати в суді. Це може бути серйозною проблемою?

Для того щоб не було цієї проблеми ми звернулись до законодавців, щоб оперативно вирішити цю колізію.

Але вже якийсь час минув.

Час вже пройшов, це об’єктивний час, не пов’язаний з бездіяльністю тих чи інших органів. Це об’єктивні обставини, які виникли, і законодавець повинен нам допомогти, щоб в майбутньому…

Це ж КПК, яке ми знали у 2012 році був, далі закон, ви ж це читали також, коли вже були на посаді?

Давайте почекаємо, щоб законодавець допоміг нам розв’язати цю колізію. Це складне питання і ми зараз б’ємося над тим, щоб це питання вирішити, вирішити у правовому полі.

Складається враження, ніби зробили так: хотіла Європа чи наші американські партнери, щоб все було чесно, щоб все було по конкурсу. Ми провели конкурс, але не забезпечили елементарних правил, наприклад, тих самих перехідних положень. Чи так це виглядає, на вашу думку, що все таки прогалини є, але щоб задовольнити західних партнерів ми зробили так як вони хотіли, не почекавши, не зробивши як правильно було б?

Я не думаю, що воно якось так може виглядати, просто так сталося. І зараз основна моя задача і прокуратури, і законодавців це питання просто вирішити. Я би не казав, що робили, створювали бюро чи прокуратуру, під вимоги партнерів європейських чи американських. Це вимога українського суспільства.

Для вас особисто, яка справа є такою справою, яка би мала показати, що в країні існують чесні прокурори. Для усіх справа Януковича і його команди, економічні злочини Пшонки, це один з тих наріжних каменів. Ви готові зараз братися за ці справи? Чи зараз про ці справи не йдеться, от справу Януковича вам передадуть?

Ми готові братися за всі справи, де фігурують високопосадовці. Зараз називати якусь справу, щоб не розкрити таємницю слідства по тих провадження, які уже зареєстровані, я не буду, але думаю результати будуть і ви їх побачите. Можливо, не так швидко, не день, два, тиждень, бо це складні провадження, їх не можна закінчити за місяць. Є Європейська, є світова практика, деякі провадження й роками розслідуються, я не хочу, щоб наші провадження розслідувалися роками. Тому ми зараз і паралельно працюємо, як над процесуальним керівництвом фактично, так і над набором прокурорів, які вже будуть займатися конкретним провадженням. В НАБУ вони мали фору, в них був час в тестовому режимі проаналізувати, конкурси провести, не підійшли їм люди на конкурсі — новий конкурс оголосили, у нас такої фори немає і ми паралельно працюємо у двох напрямках. Ми півдня витрачали на те, щоб відшліфувати порядок проведення конкурсу, зараз сідаємо обговорюємо провадження. У нас немає часу чекати, будуть конкретні справи, ви їх побачите. Оце і будуть наша лакмусові папірці, які покажуть наші прагнення.

Ви хоч натякніть, чи стосується це тих, кого хоче суспільство найбільше ув’язнити.

Не тільки суспільство хоче, я теж хочу, як громадянин. Стосується, звичайно, стосується.

Екс-перших осіб держави?

І не тільки екс.

А й теперішніх?

Наша задача, щоб НАБУ запрацювало. Задача НАБУ — боротьба з корупцією у вищих ешелонах влади.  Не тільки попередніх скликань, режимів і так далі. А й чинних.

А якщо говорити про гучну справу діамантових прокурорів, і знаю, що вам хотіли цю справу передати, чому не хочете братися чи не можете?

Питання не в тому, що не хочемо, питання у тому, що станом на 20 листопада досудове слідство у цьому провадженні вже завершено. Передати справу в НАБУ чи антикорупційному прокурору, щоб він просто склав обвинувальний акт і все? Це вважаю недоцільним. Там працювала професійна команда, мої колеги відповідальні за це — Відавіца Каваралідзе,  Віталій Касько. У мене немає сумніві, що вони цю справу бажають довести до кінця. Коли розпорошена відповідальність, одні розслідували, а другі нехай підтримають обвинувачення, це неправильно із правової точки зору і з суспільної точки зору, тому що потім можна буде по-різному трактувати. Тому раз вже слідство завершене, раз вже у цьому провадженні антикорупційне бюро не має права проводити жодних слідчих дій, абсолютно логічне і правильне рішення, що люди, які починали це провадження, які повністю в курсі того всього, що проводилось у тому провадженні, доводять до логічного завершення це провадження, направляють у суд, підтримують обвинувачення і домагаються вироку, обвинувального вироку.

Всі хочуть незалежності нових створених органів, було дуже багато питань до генеральної прокуратури, коли вона робила все: сама розслідувала, сама справи у суді вела, сама здійснювала нагляд, сама розслідувала злочини своїх прокурорів, тут велике поле для корупції. Як цю корупцію не завести у спеціалізовану прокуратуру?

Дуже просто. По-перше, набрати чесних, порядних прокурорів, надати їм належні умови праці і зарплату у антикорупційній прокуратурі. По-друге, у генеральній прокуратурі уже створена генінспекція, досить незалежний підрозділ, впринципі, як агенти антикорупційної прокуратури, яка де-юре є  на рівні департаменту ГПУ. Інспекція показала, досить не погані результати, уже.

І сварки, і конфлікти…

Сварки це внутрішня кухня, я тільки стежив, як і суспільство, по телебаченню. Якщо такі сварки є, це свідчить про те, що ці органи, генінспекція і антикорупційна прокуратура, можуть бути і є незалежними, досить широко автономні від безпосереднього впливу генерального прокурора чи когось із його заступників. Заходи які? Це зарплата, порядність і можливість працювати.

Гаразд, набрали порядних, на хорошу зарплату, а рік пройшов і вони вже бачать що впринципі нас, крім нас самих, ніхто не контролює, а так часто буває, відриваємось від берега, у будь-якій владі не тільки у прокуратурі.

Спокуса є. Для цього є відповідні механізми. Я не можу їх розкривати, але вони є і вони діють. І за статистикою ви бачите, скільки прокурорів притягнуто до кримінальної відповідальності за корупційні злочини, і працівників інших правоохоронних органів. Система може показати результати і, була би воля політична, вона на даний час є. Це свідчить про збільшення результатів затримань, судів, вироків судів, саме по працівниках правової системи взагалі, я не говорю тільки по прокурорах. Але прокурорів кількість збільшилася, якщо порівнювати з минулими п’ятьма роками, тому результати є і можна працювати. Люди, які ідуть на роботу у органи прокуратури повинні розуміти дві речі: прокуратура це не лавочка для заробляння грошей, якщо там були раніше такі розмови, люди повинні просто це зрозуміти. Або не йдіть працювати туди…

Це хороші слова, як вони працюватимуть у дійсності? Хто вас контролює?

По-перше, суспільство контролює мене особисто. Тому що є сподівання, в тому числі у мене особисто, щодо себе, також є і до колективу. Новий закон про прокуратуру передбачає щорічну перевірку на доброчесність. Я не виключаю, що такі заходи у антикорупційній прокуратурі будемо проводити частіше, ніж щорічно. Це є застосування поліграфа. Є різні засоби про які я не можу розказувати, але які є досить дієвими для того, щоби убезпечити вплив на прокурора, який незаконний, відсікти цей вплив. Якщо цей вплив є, і якщо прокурор моєї прокуратури, який буде призначений підпадає під нього і буде шукати якісь заробітки і корупційні стимули поза службовою діяльністю, є достатньо засобів, щоб його, не просто звільнити за власним бажанням з органів, а вжити заходів кримінально-правового характеру і вони будуть вживатися. Якщо виявиться у майбутньому, це не можна виключати, факт причетності мого підлеглого до злочину, я не буду звільняти за власним бажанням. Буде провадження, буде суд, і буде вирок. Оце є стимул і це є ін’єкція. Тому що ми декларуємо, сподіваюсь, що нас почують великі зарплати, досить великі які забезпечують працівника прокуратури, навіть у Києві проживати дозволяють, достойно жити на ці гроші, але у той самий час, ми вимагаємо конкретних результатів і убезпечення від того корупційного впливу.

Щорічна перевірка на поліграфі — законодавча вимога. А скільки ви на своїй посаді? На скільки ви прийшли на цю посаду?

На 5 років призначається, загальне правило.

Щороку ви будете перевірятися?

В тому числі і себе. Якщо виникнуть питання, ми відкриті, мені немає чого приховувати. Я показав де я живу, все показав. Я хочу, щоб наша держава досягнула тих результатів. Колектив 50 людей, 36 процесуальних керівників і за кожним слідкувати весь час не можна, але це ті люди яких ми набираємо, це ті безпосередні керівники, які будуть процесуально керувати у кожному конкретному кримінальному провадженні. Я це розумію, бо мені за всіх відповідати і тому оці перевірки доброчесності для мене, наприклад, будуть відігравати важливу роль. Не дарма піднімаємо шум, що не дають фінансування, бо дійсно, тоді у мене не буде морального права людей питати у мільярдних провадженнях, коли вона отримуватиме 5, 6, 7 тисяч гривень, у мене не буде морального права питати, а коли 50 тисяч — маю моральне право.

А Максима Грищука це була ваша ідея призначити вашим заступником?

Це була моя ідея, я вам скажу більше, коли у п’ятницю стала відома двійка фіналістів, я через львів’ян знайшов його номер телефону, подзвонив, кажу: вітаю з виходом у фінал. У нас була розмова, якщо мене не оберуть, то можеш розглядати мене як першого заступника. Якщо мене оберуть, то я тебе розглядаю як першого заступника. Це вияв поваги до конкурента, це вияв того, що він мені не конкурент, а партнер по роботі і по цій нашій спільній боротьбі. Коли комісія проголосувала відразу підписав подання і відразу відправив генеральному. Генеральний ухвалював рішення.

Тобто у нього не виникло питань?

Один із принципів незалежності нашої прокуратури це те, що у генерального прокурора тоді вибору не було. Мені комісія пропонує трьох, а я пропоную одного і генеральний ухвалює рішення. Формально він може відмовитись, але відмова від призначення повинна буди обґрунтована і фактично це не реально, щоб ви розуміли. Це один із елементів незалежності і він діє.

А якщо говорити про відповідальність, от ви перед ким несене відповідальність, зараз? Ви, зараз скажете, що перед суспільством, але тим не менше.

За законом я формально підпорядкований генеральному прокурору України. Не його заступникам, не в. о. обов’язки генерального прокурора, а безпосередньо генеральному прокурору України. Але підпорядкований у частині виконання наказів адміністративного характеру, організаційного характеру. Приміщення погодили закріпити за антикорупційною прокуратурою. Меблі, телефони, тобто забезпечення, жодного підпорядкування у частині впровадження досудового розслідування, у частині здійснення функцій прокуратури у мене немає і це прямо підписано у законі.

Якщо буде йтися про корупцію відносно пана Шокіна, будете розслідувати теж ви?

Мене вже це запитували мої колеги. Я нікому нічого не винен,  я нікому нічого не обіцяв. Якщо будуть факти які свідчать про корупцію прем’єр-міністра, Президента, генерального прокурора — буде відповідне законне реагування і крапка.

Якщо суспільство не буде вами задоволене і вимагатиме відставки, ви подасте? Чи, маючи цих 5 років, на які вас призначили, не можете цього зробити?

У нас у державі дуже гарно деякі люди навчилися маніпулювати суспільною думкою і, треба визнати, у нас у державі дуже високий рівень політичної корупції. Я впевнений, що так воно і буде, коли почнуться перші провадження де будуть замішані високопосадовці, самі розумієте, кожен з них — представник якось партії чи політичної сили. І звичайно, що та чи інша політична сила почне висловлювати своє невдоволення, почне розказувати, що це замовлення опонентів. До цього треба бути готовим, але моя мета не боротьба з політиками і так буде завжди. Суспільство буде вимагати, раз ви відкрили провадження по одному члену партії, значить повинні відкриті провадження і по іншому, щоб якось зрівноважити. Та ми не будемо зрівноважувати. Ми будемо відкривати провадження по тих людях, хто є корупціонерами. Моя мета і антикорупційного бюро — не боротьба із політиками, це боротьба з корупцією. І якщо так буде, що з цим зав’язані політики тієї чи іншої політичної сили, така їхня доля. Будуть компрометувати ту політичну силу, яку вони представляють. Буде цікаво, буде напружено, але до цього треба бути готовим і я до цього був готовий ще тоді, коли подавав заяву на участь у цьому конкурсі. Треба себе підготувати перш за все. Не легка ця робота, будуть тиски, я не включаю, що будуть пікети, якийсь компромат, це все буде. До цього треба бути готовим.

Останнє питання стосується Києво-Святошинської прокуратури у якій ви працювали. Цю прокуратуру назвали однією із найбільш корумпованих. Багато матеріалів у пресі і ви стикались, і ви читали. Я не хочу складати рейтинг, я хочу запитати вас. У вас були такі випадки коли ваші колеги були спіймані на хабарах, або ви знали про такі випадки, що ви робили у таких випадках?

За 7 років роботи у Києво-Святошинській прокураторі не було жодного випадку звільнення чи затримання працівників за корупційні якісь злочини, жодного. Києво-Святошинський – відразу земля. Скажу так, за 7 років я жодного разу не наглядав за додержанням земельного законодавства у районі. У мене був напрямок міліція — це вбивства, грабежі, податкова міліція, це був мій напрямок.

Я правильно розумію, що ви розслідували злочини міліції?

Ні, я наглядав за тими провадженнями, які міліція розглядає. За 7 років жодного разу не було прописано, і я жодного разу не провів жодної перевірки по одержанню земельного законодавства. Це вже про щось говорить, тобто я від цих земельних…

Ви відмовлялись?

Був керівник, у нього було бачення про розподіл обов’язків. Окрім мене було у 2006 році 25 працівників, в 14-му році, коли я йшов було 40. Я був один із сорока, але кожен робив свою роботу. У мене був напрямок міліція, податкова міліція. І був випадок у 13-му році коли я, здійснюючи процесуальне керівництво у одній справі, то тодішній замісник прокурора області дуже хотів, щоб я своєю постановою зняв арешт із майна, яке було предметом злочину. Я цього не зробив. Це був листопад-грудень 13-го року. Були і погрози, що у ЄРДР мене внесуть. У зв’язку із моєю службовою недбалістю, ну різні такі погрози були. І закінчилось тим, що новорічної премії мене позбавили 100%. Я отримав 1200 грн. зарплати і новий рік поїхав зустрічати, ні в чому собі не відмовляючи. Коли інші отримали по 10-15 тисяч премії. Із завтрашнього дня Києво-Святошинська прокуратура перестає існувати, із завтрашнього дня запрацюють норми закону України про прокуратуру. Створюють місцеву прокуратуру, яка об’єднує 5 районів Київщини.

Але ви, мабуть, бачили матеріал Сергія Андрушка у програмі «Схеми». Де він зробив про конкурс регіональних прокурорів, там дуже складно процес іде, ніяк не хоче система оновлюватися, все одно люди підставними документами намагаються податися на цих регіональних прокурорів.

На керівників місцевих? Треба подивитися сюжет. Але проблема у тому, що коли оголошувався конкурс на керівників місцевих прокуратур розраховували, що буде такий самий ажіотаж який був на НАБУ, а там було по 30-40 людей на місце. А коли прийняли документи, це був серпень чи вересень, то зіткнулися із банальними проблемами: люди просто не хотіли працювати за 4 тисячі гривень. Коли адвокат приходить і каже: мені 4 тис. заробити це 2 рази на засідання сходити, а тут треба місяць бути за все відповідальним. Зовнішніх кандидатів було мало і вони були непідготовленими до роботи прокурорської. І зараз хочуть спонукати суспільство такими різними заявами, що знову ті самі, так чому так сталося? Тому що: а) люди побачили, що  вже із 15 липня діє закон про прокуратуру у ньому чітко вказано, скільки має отримувати рядовий працівник місцевої прокуратури, це близько 14-15 тис. грн. у місяць, але вже на дворі грудень закінчується, а люди як отримували 3-4 тис., так і отримують. Зовнішніх кандидатів не надуриш, що ми колись десь дамо. У будь-якому трудовому договорі оплата праці це істотна умова. Так само і тут він не хоче йти на ці умови. Можна говорити про оновлення, але конкурс показав, що вина не реформаторів, не прокуратури. Ці всі люди пройшли конкурс і ті, які пройшли у фінал, вони вийшли у фінал. Чому не пішли зовнішні кандидати, тому що немає належного стимулу в тому числі і зарплатного. Я згадую як я починав роботу в прокуратурі я пам’ятаю як нічого не було, я прийшов на роботу у мене один стіл навіть крісла немає. Все купував, папір купував.

І це крісло ви купили?

Це крісло мені подарували на день народження 2009 колеги. У мене було таке звичайне крісло. Тобі треба вивчити зупинені справи кримінальні, а ти думаєш як тобі набрати постанову про скасування, постанову про зупинення і в тебе немає паперу тобі треба піти у магазин і купити пачку паперу, це все за свою зарплату. Я цього не розумів, але зараз вже трохи краще на обласному рівні забезпечують папером. Я мовчу про витрати на автомобіль, тобі ніхто не компенсує той бензин.

Американці приїхали і  кажуть, що ми таку схему знайшли, що прем’єр-міністр відмивав якось гроші таким способом, що його дочці подарували квартиру. Для українців це насправді дрібниці, бо у нас там існує 5 офшорних кампаній через які переводяться гроші і кінцевого власника знайти нереально. Як ви будете з такими справа розбиратися і чи є люди ззовні, які можуть у таких справах порадити.

Це питання ми проговорювали і з директором бюро, і з нашими колегами іноземними вони готові надати будь-яку допомогу у розкритті усіх цих схем. Велика проблема в тому, що у рамках міжнародного співробітництва пишемо запит і місяцями чекаємо відповідь. При останніх зустрічах з американцями у них дуже гарна розгалужена система по усьому світу, яка дозволяє ці схеми просто таблички зробити. Ми, звичайно, будемо до них звертатися. Можливо, це складно, але мені не соромно просити про допомогу.

Візьмемо останню справу пана Корбана. У нього є кілька справ за якими його звинувачують, одна з них  — це створення злочинного угрупування, інша — розкрадання грошей благодійного фонду, викрадення людей ще. У сукупності цих підозр є і економічні злочини і кримінальні. То якщо говорити про нуль один яка підозрюється, хто розслідує справи?

Відповідно до закону, якщо є ознаки, які злочин після них набув, то ми можемо розслідувати і всі інші. Кожне конкретне провадження буде розглядатися і визначатися відповідно до постанови заступника генерального прокурора.

Якщо справа Януковича, у нього є Укртелеком, у нього є 7 справ, там є збагачення незаконне шляхом гонорару, начебто йому заплатили за книжки, у нього є створення організованої групи, в нього є розкрадання державного майна. То хто, якщо говорити про сукупність справ має цим займатись?

Економічні злочини високопосадовців, корупційні злочини цим буде займатися НАБУ і антикорупційна прокуратура можуть цим займатися.

А якщо йдеться про розстріли на Майдані?

Це не корупційні злочини.

Але ви кажете, що НАБУ може все забирати?

Не можна усіх гребти під одну гребінку. Треба кожне провадження дивитися у кожному конкретному контексті. От і все.

Пізніше злочини Майдану будуть у ДБР, а економічні в НАБУ?

Я не виключаю такого розвитку подій.

Будуть різні прокурори займатися?

Що у цьому поганого? Що різні прокурори. Кожен повинен робити свою роботу, хтось розслідує вбивство, хтось розслідує економіку, хтось розслідує корупцію. Тут немає нічого незаконного.

Просто так розслідування буде тягнути довший час, ви так не вважаєте?

Я так не вважаю,  головне, щоб був результат.

Як ви думаєте, скільки часу вам треба на розслідування таких злочинів, які стосуються того самого Януковича і його групи?

Часові рамки виставляти зараз, коли я не ознайомлений із конкретними фактами, які є у тих провадженнях, важко. Що швидше, то краще, але моя мета поєднати швидкість і якість. Все залежить від низки обставин. Я не можу сказати строки кожного провадження, тому що у нас є складні провадження. Це буде крадіжка пачки масла із супермаркету ви зрозумійте правильно. Це не є такі очевидні злочини і там треба час, у тому числі час у рамках міжнародного співробітництва виконання тих чи інших доручень. Тому ми роботу розпочали — це головне. Уже є певні слідчі дії, уже НАБУ запрацювало, треба трошки почекати щоб побачити результати.

Ви нам усім бажаєте терпіння?

Ні, я всім бажаю, щоб побачили реальні результати боротьби з корупцією у державі і собі цього бажаю перш за все.

/ Анастасія Станко

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code