Як заволодіти державною землею. Інструкція для корупціонера

Перегляди: 129

Ціна дії мораторію на продаж аграрної землі – корупція та зловживання чиновників. БізнесЦензор зібрав реальні випадки захоплення державної землі

Дія мораторію на продаж землі сільськогосподарського призначення породжує тіньові схеми заволодіння нею.

Щоб заволодіти державною ділянкою землі потрібні: підходяща ділянка, «свій» голова сільської ради/районної державної адміністрації, зговірливий чиновник Держгеокадастру та організована група підставних осіб. Останнім не обов'язково знати про участь в схемі.

БізнесЦензор зібрав реальні схеми отримання у власність державної землі.

Цей текст – не інструкція до дії. Ми намагалися показати ситуацію, коли абсурдна заборона вільно розпоряджатися аграрною землею породжує схеми її привласнення та збагачення чиновників.

Коли політики розповідають про страшні наслідки від запровадження ринку землі, то думають вони не про землевласників, чиї права порушуються багато років, та розвиток економіки і фермерства, а про можливу втрату схем збагачення на мораторії.

Схема №1. Отримати землю у власність за безцінь

Така можливість була до 2017 року, поки не запрацювали електронні земельні торги.

Щоб отримати землю зацікавлена особа просто домовлялася з відповідальним чиновником, в обмін на фінансову винагороду, про виділення ділянки в оренду.

Коли в 2017 році були запущені електронні земельні торги, схема прикрилася. Але ті, хто отримав державну землю в оренду раніше, щоб зберегти її, сьогодні вже домовляються з чиновниками про продовження договорів. Таким способом вони обходять електронні торги.

Приклад. В 2017 році в Одеській області голова та чиновник однієї районної державної адміністрації отримали хабар у $2300 за продовження договору оренди земельної ділянки.

Аналогічний випадок був у Волинській області. Там голова однієї з РДА віддав 16 гектар землі в оренду за хабар у $2000.

Схема №2. Отримати державну землю у власність

Кожен громадянин України має законне право на безкоштовне отримання певної земельної ділянки. Для ведення власного господарства – до 2 га землі, а для садівництва – 0,12 га.

Хоч таке право у громадян є, проте скористатися ним непросто. Спробуйте отримати від держави землю за такою процедурою (Як це зробити? Інструкція).

Чимало знайомих автора зіткнулися з відмовою чиновників без обґрунтованих причин. Їм просто говорили: «землі немає».

Але вихід є. Можна заплатити відповідальному чиновнику (що і роблять громадяни України) і конституційне право громадянина «на безкоштовні 2 га» буде виконано.

Приклад. Чиновники однієї з сільських рад Вінницької області погодили безоплатну передачу землі в приватну власність, зловживаючи своїм становищем. Вони, зокрема, підробили рішення сільради та незаконно отримали інші документи.

Схема №3. Отримати землю через підставних осіб

Оскільки держава надає кожному громадянину безкоштовно 2 га землі для ведення особистого господарства, то цим користуються чиновники та бізнесмени.

Як це працює? Бізнесмен знаходить групу людей, за винагороду отримує від них довіреність на оформлення права власності та йде домовлятися з чиновником.

За такою схемою земля формально знаходиться у власності фізичних осіб, але насправді контролюється організатором схеми через договір оренди на 49 років, або взагалі на підставі неофіційної домовленості.

Іноді цими підставними особами стають учасники АТО, яким держава гарантує першочергове право отримання землі. При цьому «АТОшнику» не обов'язково бути приписаним, чи фактично проживати в тому населеному пункту, де видається земля.

Оскільки в Україні немає чітко визначеного порядку зміни цільового призначення землі, то часто особи, які отримали свої безкоштовні 2 га землі с/г призначення, змінюють цільове призначення цієї землі та продають її підприємцям.

Схема діє як один із способів отримати земельну ділянку через підставних осіб.

У кейсі ГПУ подібну схему намагалися провернути з учасниками АТО: отримати від них довіреність на оформлення землі, потім змінити її цільове призначення та викупити.

Буває, що підставних осіб використовують без їхнього відома. Так, підприємець вступає в змову з діючими чиновниками Держгеокадастру та місцевих адміністрацій, які мають доступ до персональних даних та копій паспортів певної частини громадян.

Далі вони підроблюють заяви певних осіб про виділення їм землі, проводять всі технічні процедури та приватизують землю. При цьому самі громадяни, чиї документи було використано, не знають, що стали власниками землі.

За такою схемою чиновники Держгеокадастру Київської області іриватизували понад 5 га землі. Ринкова вартість даної землі оцінюється в 4 млн грн.

У Волинській області був випадок, коли селяни, отримавши свої 2 га, передали право розпоряджатися ділянками підприємцям за 1-2 тисячі гривень. При цьому довіреність на оформлення договору від селян отримували треті особи.

І в реальному договорі оренди ціна передачі була 41 тисяча гривень. З цієї суми селяни потім були змушені сплатити податки.

Схема №4. Орендувати землю державної власності на 49 років (з можливістю викупу)

Цією схемою активно користувалися аграрні підприємства, коли Держгеокадастр передавав в оренду фермерам землі без аукціонів і обмеження площ.

Зокрема, агрохолдинг створював фермерське господарство, якому в оренду видавалася земля на 49 років.

Далі ферма під 3% передавала землю у суборенду агрохолдингу. Про такий приклад розповідав Андрій Кошиль, голова Земельної спілки України.

Схема №5. Взяти в суборенду землю державної установи

У державній та комунальній власності перебуває 10,5 млн га землі сільськогосподарського призначення. З цього обсягу – найбільше землі перебуває під управлінням НАН України.

Державні підприємства з їхньою ефективністю не в змозі власноруч обробляти такий масив землі. Тому землі здають в оренду – легальну або тіньову.

Як відбувається процес тіньової оренди землі? Державні організації, які управляють землями, передають ділянки в суброенду в обхід земельних аукціонів. Відбувається це за особистими домовленостями між керівником організації та аграрієм.

А сам процес передачі державної землі в користування відбувається через підписання договору підряду з приватними структурами.

Часто керівники держпідприємств і, навіть, військових частин передають землю в користування бізнесменам неофіційно, оскільки важко проконтролювати, хто обробляє поле, якщо воно знаходиться далеко від населених пунктів.

Наразі лише в НАБУ перебуває 25 справ щодо корупції з державними землями. Держава та місцеві громади лише за цими справами вже втратили 7000 гектар. Загальні збитки від цих оборудок перевищують 450 мільйонів гривень.

Схема №6. Взяти державну землю під забудову

Часто державні органи влади передають забудовникам землю, якою вони розпоряджаються. В обмін забудовник зобов'язується виділити певну кількість квартир в майбутньому ЖК для співробітників держоргану.

За даними НАБУ, в результаті такої операції, сукупна вартість таких квартир виявляється нижчою за ринкову вартість самої земельної ділянки.

Источник Цензор

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code