Закатати у бетон: чому в Україні вирішили по-новому будувати автошляхи

Перегляди: 90

І наскільки це рішення економічно обґрунтоване

28

Міністерство інфраструктури виступає за будівництво доріг з цементобетону. Такі шляхи відомство має намір побудувати в Дніпропетровський, Миколаївський та Одеській областях. Про це 24 травня заявив міністр інфраструктури України Володимир Омелян. Раніше в МІУ говорили про те, що транспортний коридор Львів –Херсон може отримати ділянки доріг з цементобетонним покриттям.  Цементобетон – порівняно новий тип покриття для українських доріг. У чому його переваги?

Із чого будують автошляхи в Україні? Сучасні конструкції автомобільних доріг і технології їхнього будівництва засновані на двох альтернативних типах дорожнього покриття, що конкурують між собою, – асфальтобетонному (нежорстке покриття) і цементобетонному (жорстке). В Україні віддають перевагу будівництву доріг з асфальтобетону – таких у загальній кількості понад 90%. Але нинішнім «трендом» стає прихильність до другого типу покриття. «Досвід будівництва та ремонту автомобільних доріг з цементобетонним покриттям, а також сучасне обладнання для робіт з дорожнім бетоном в Україні є, хоча і не в достатній кількості», – зазначають у прес-службі «Укравтодору».

Так, наприклад, це 23-кілометровий відрізок автомобільної дороги Київ –Чоп: у 2003 році будівники «перевдягнули» ділянку північного обходу Житомира у цементобетон.  У 2013 році, після капітального ремонту автомобільної дороги М-07 Київ – Ковель – Ягодин у Житомирській області введено в експлуатацію 150,4 км з цементобетонним покриттям. Також у 2013 році у Дніпропетровській області розпочато капітальний ремонт автомобільної дороги М-18 Харків – Сімферополь – Алушта – Ялта на ділянці обходу Новомосковська з улаштуванням дослідно-експериментальної ділянки з цементобетонного покриття.

Усього, за даними МІУ, на  долю доріг з цементобетону припадає менш ніж 3% від загальної кількості доріг, тобто не більше 3000 км.

Які переваги «бетонних» доріг? Шляхи з цементобетону давно будують у Німеччині, Австрії, Бельгії та США – у цих країнах частка таких доріг сягає 50%. Активно взявся за розвиток таких доріг Китай. Будувати дороги з подібним покриттям збираються і в бідних країнах – наприклад, Індії, Нігерії – Світовий банк рекомендує їх для створення дешевої та надійної інфраструктури. Шляхи з цементобетону назвав пріоритетними для своєї країни і Олександр Лукашенко, президент Білорусі.

Цементобетонні дороги вважаються більш стійкими до зносу. «У літній період асфальтове покриття значно нагрівається, від чого погіршуються його характеристики. Рух великовагового транспорту за таких умов призводить до деформації покриття. У цементобетонному покритті немає такого роду проблем», – зазначає Ростислав Чайківський, аналітик CFA FCСA, що восени 2016 року досліджував це питання для онлайн-ресурсу Vox Ukraine.

«Цементобетонне покриття у 5–7 рази міцніше покриття з асфальтобетону», – додають в прес-службі «Укравтодору».

Серед переваг цементобетонного «одягу» – на таких шляхах автомобілі витрачають менше пального, ніж на дорогах з іншим типом покриття.

бетонные дороги

Довговічніші за асфальтові? Українські експерти наводять різні дані щодо зносу і довговічності доріг з цементобетону. «Строк служби цементобетонного покриття становить 18 років. Для порівняння: строк служби асфальтобетонного покриття – 12 років», – кажуть в «Укравтодорі».  «Строк служби дороги з цементобетонним покриттям 20–30 років, проти дуже якісних доріг з асфальтобетону. Буває й так, що дороги з цементобетону й по 40–50 років проживають без капремонту, а от дороги з асфальтобетону часто не витримують свої терміни», – коментує Чайківський.

«За українськими стандартами нормативний термін експлуатації дороги з цементобетону дійсно складає 18 років. Але ці стандарти розроблялися ще за радянських часів, коли матеріали й технології були зовсім іншими. Зараз західні будівельні компанії спокійно дають гарантії на такі дороги на 30 і навіть більше років», – пояснює Роман Хміль, екс-голова департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку і автомобільних перевезень Мінінфраструктури, голова правління спілки «Моя дорога».

Скільки «живуть» цементобетонні дороги в інших країнах? У 2004 році німецькі експерти провели порівняння одночасно побудованих доріг з різним типом покриття – і виявили, що через 23 роки експлуатації ремонту вимагали лише 5% доріг з цементобетонним покриттям, а з асфальтобетонним – 85–100%. У США є ділянки доріг, які взагалі використовуються без капітального ремонту понад 70 років і залишаються у набагато кращому стані, ніж українські шляхи з асфальтобетону, які не бачили ремонту останні три десятиліття.

бетонные дороги

Якою є «ціна питання»? Щодо вартості будівництва й утримання цих доріг в Україні немає консолідованої думки. За інформацією Ростислава Чайківського, 1 кв. м дороги першої категорії з цементобетону (верхній шар) коштує 234 грн, з асфальтобетону – 718 грн. Тобто цементобетон майже втричі дешевше, ніж асфальтобетон. Експлуатаційні витрати, за його даними, у доріг з цементобетону і асфальтобетону приблизно однакові. «Навіть навпаки, через меншу довговічність асфальтних доріг  затрати на їхню експлуатацію з часом стають більшими, ніж для доріг з цементобетону», – уточнює Чайківський.

За розрахунками ДП «ДерждорНДІ», зробленими на замовлення «Укравтодору», дороги з цементобетону виходять дорожчими, ніж з асфальту. Так, 1 км дороги другої категорії коштуватиме 8,87 млн грн, а дороги з асфальтобетону – 7,1 млн грн, тобто будівництво  дороги з цементобетону буде дорожчим майже на 20%.

Експлуатаційні витрати за 21 рік для доріг з асфальтобетону становлять 15,2 млн грн, для доріг з цементобетону – 13,3 млн грн.

За даними спілки «Моя дорога», автошлях з цементобетону на 30–40% дешевше дороги з асфальтобетону. «У країні багато цементних заводів, а ось асфальт ми маємо імпортувати, і лише за рахунок цього дороги з цементобетону вже стають дешевшими. До того ж нормативний термін експлуатації дороги з цементобетону – 30 років. За цей період треба зробити два проміжних ремонти (кожні 10 років)  і один капітальний. У дороги з асфальтобетону термін експлуатації – 15 років, і щоб її «дотягнути» до 30 років – треба буде зробити чотири проміжних ремонти (кожні п'ять років) і два капітальних – кожні 15 років», – розповідає Хміль.

бетонные дороги

Які нюанси будівництва? Більше всього запитань викликає технологія та матеріали для будівництва. В «Укравтодорі» зазначають, що дороги з цементобетону потребують значно більших термінів будівництва та ремонту. Наприклад, для того що відремонтувати ділянку такої дороги, потрібно перекривати рух на 7–14 діб, а на ремонт ділянки з асфальтобетону знадобиться в декілька разів менше часу.

«В Україні велика кількість цементних заводів. Проте 95% підприємств налаштовані на виробництво клінкерного цементу, який передбачений для промислового будівництва. Цемент, що застосовується при будівництві цементобетонних доріг, має іншу молекулярну та хімічну структуру порівняно з традиційним клінкерним цементом», – зазначають у прес-службі агентства автомобільних доріг.

«Дійсно, для будівництва доріг з цементобетонну потрібен особливий цемент. Але для більшості великих заводів нема проблеми запустити виробництво такого цементу. Зараз вони його не випускають, тому що немає попиту, а не тому, що не вміють або це потребує величезних інвестицій», – пояснює Роман Хміль. «Ми опитували керівництво великих цементних заводів в Україні. Усі вони підтвердили, що можуть виготовляти дорожній цемент – це не складно з технологічної точки зору. Випуск вони можуть налагодити протягом двох місяців, але ж їм треба розуміти приблизні обсяги замовлення», – коментує Роман Скільський, виконавчий директор асоціації «Укрцемент».

Як подолати корупцію? Розуміючи недоліки та проблеми будівництва цементобетонних доріг, в «Укравтодорі» все ж визнають – такі шляхи  потрібні Україні. Але будувати їх, вважають в агентстві, треба в першу чергу в тих регіонах, де розташовані морські порти – саме там через велике навантаження та інтенсивність автомобільного руху покриття «вбивається» дуже швидко.

Експерти вважають, що будівництво доріг з цементобетону допоможе й мінімізувати корупційну складову та кількість випадків неякісного ремонту. «У «бетонках» не проводять ямкові ремонти, і тому значно важче освоювати кошти, нічого не роблячи за фактом», – каже Чайківський. «Ямковий ремонт – найбільше зло українських доріг, тому дійсно перехід на дороги з цементобетонну не лише збереже гроші, а покращить якість доріг в Україні», – погоджується Хміль.

Понад 90% українських автодоріг давно вичерпали свій нормативний вік експлуатації та потребують капітального ремонту. З майже 170 000 км шляхів понад 40% не відповідають сучасним вимогам за міцністю і 50% – за рівністю. В останньому рейтингу якості доріг, який був проведений The World Economic Forum, Україна посіла 137-ме місце з 144. Гірше, ніж у нас, дороги виявилися, зокрема, у таких країнах, як Молдова, Монголія, Гвінея, Румунія та Гаїті.

Источник mind

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code