Перевізники на той світ

Перегляди: 607

Україна – один з рекордсменів Європи за кількістю жертв ДТП, особливо часті учасники аварій – маршрутки

Нещодавно у Миколаєві водій маршрутного таксі збив трьох людей просто на пішохідному переході. Але перевізники зробили так, що винними у цій аварії стали не водій і фірма, а... світлофори. Випадок типовий. Уже навіть термін з’явився – маршрутна мафія. Всесильна і непереможна.

Улітку Миколаїв сколихнув скандал. Просто в центрі міста маршрутка буквально знесла на «зебрі» групу пішоходів. Одна людина загинула на місці, ще двох доправили до лікарні з тяжкими травмами.

Ольга Ільїна, потерпіла:

«То, что я переходила на зеленый свет – это 100%. Я уверена была в этом. А дальше ничего уже не помню, потому что я пришла уже в память только на вторые или даже на третьи сутки в реанимации».

Ольга Новохатська, старший інспектор профілактичної роботи Управління ДАІ в Миколаївській області:

«Водитель автобуса остановил свое транспортное средство уже за несколько сотен метров, то есть в районе перекрестка проспекта Ленина – Первая Слободская. По предварительным данным, дорожно-транспортное происшествие произошло, потому что водитель проехал на перекресток проспект Ленина – Дзержинского на запрещающий сигнал светофора».

З’ясувалося, що водій, який спричинив ДТП – колишній зек. Перевірка «Укртрансінспекції» показала, що на маршрут він вперше вийшов тільки 1 липня цього року, тобто буквально за кілька тижнів до аварії. Його роботодавець не бачить у цьому проблеми.

Андрій Зайкін, директор ПП «Авто-Віола плюс»:

«Ранее судимые люди – это тоже граждане Украины и, как бы, социально адаптироваться им необходимо… Им надо отходить от своего криминального прошлого».

Попри кричущі факти, численні свідчення і висновки фахівців, транспортники висунули власну версію того, що трапилося. Мовляв, причина ДТП — несправні світлофори, які начебто дезорієнтували водія та пішоходів. Буквально наступного дня після трагедії в мережі з’явилося кілька повідомлень про «погані» миколаївські світлофори.

За свідченням очевидців, представники «Авто-Віоли плюс» прибули на місце разом з правоохоронцями і медиками. Та першою справою вони не кинулися допомагати потерпілим, а зайшли в маршрутку й забрали звідси документи та гроші. Це зафіксували на відео активісти.

— Это кто вообще?

— Перевозчик.

— Выходи.

— Вы же перевозчик?

— С чего вы взяли?

— Вы директор?

— Ребята, вы о чем? Не надо камеру включать.

— Но вы в машине были.

— С чего вы взяли? Я не хочу, чтобы меня снимали.

Перевізник не дуже хотів світитися – і це невипадково. Хоча після ДТП заарештували водія маршрутки, його колеги та фахівці наполягають: справжній винуватець трагедії – його начальство. І саме його дії спричиняють аварії та смерті за участі маршруток на міських шляхах.

Ми переконалися в цьому під час розмови з іншими водіями.

— Просто я Вам скажу, что «21-й» маршрут. Ну, это чисто мое мнение, я не говорю за все. Это там одни отбросы работают. То есть, там работает такой контингент, что их практически нигде на маршруты уже не берут. То есть, они в черном списке. Есть такие черные списки, ну не у хозяев, у фирм. То, что водитель, допустим, проштрафился, либо там выпивший, либо, ну, наркоман. То есть собственно, вот такое. То есть, их не берут на работу. Либо там деньги не отдавал, либо пассажирам хамил. Ну, что есть много жалоб.

Після аварії перевірку перевізника ПП «Авто-Віола плюс» почав місцевий підрозділ «Укртрансінспекції». Потрапити на підприємство намагався й журналіст «Слідства.інфо», але нас туди не пустили.

— Наверное, вам нельзя туда.

— Вот около ямы, пожалуйста, снимайте. Как работает механик.

— А там что будет проверяться?

— Там будут бумажечки эти. Там внутренние наши дела.

Перевізникам і справді є що приховувати. Адже не секрет, що транспортна сфера Миколаєва, як і більшості українських міст – одна з найкорумпованіших. Так звані фірми-перевізники часто взагалі не мають власного транспорту. Вони дивовижним чином отримують від влади дозволи на експлуатацію маршрутів і перепродають маршрути іншим підприємцям. Щоб отримати прибуток після всіх проплат нагору, останні економлять на всьому – зокрема, й на водіях. Маршрутники – це остання ланка корупційної схеми, ї їх нещадно експлуатують.

— Все отдал, а там потом… за стоянку заплатил и все. С пустым карманом пошел домой.

— То есть, Вы даже не зарабатываете.

— Бывает и такое.

— А тяжело так работать?

— Девушка, я встаю в пять, в шесть я уже на линии. И часов до двенадцати. Четыре-пять часов я отдыхаю.

— А Вы каждый день работаете?

— Нет. По три дня. Тяжело, конечно. Сейчас работы нету. Работаешь за копейки.

Євгенія Матейчук, громадській активіст:

«Що мають самі перевізники від цього ринку? Вони виходять, і щоб водій прийшов і їздив по певному маршруту, він має заплатити від семисот до трьох тисяч гривень… Але це чорна каса, яка осідає в кишенях перевізників».

Ділки від перевезень обклали податтю і водіїв, і підприємців, які з ними співпрацюють. Для того, щоб працювати на маршруті, треба заплатити їм так званий вступний внесок. Далі йдуть щомісячні платежі. При цьому міський бюджет цих грошей не бачить.

На відео, яке знято прихованою камерою, бригадир одного з маршрутів ПП «Авто-Віола плюс», озвучує свій «прайс».

— Как фирма называется?

— «Автовиола».

— В месяц платится 1000 гривен за маршрут. Ну, как бы, чтобы встать. Последнее было – это 5 тыс. гривен. Я не думаю, что сейчас что-то поменяется даже с этим курсом. Если все в кучу сложить, пять и две – документы, семь, техосмотр, страховка. Это порядка девяти тысяч.

Заробляють ділки непогано. Враховуючи, що в Миколаєві майже дев’яносто маршрутів, обсяг щомісячного «кеша» вражає. Свою частку отримують і міські чиновники, кажуть активісти. У разі чого саме влада забезпечує перевізникам законне «прикриття».

«Ця схема така корупційна, — каже Матейчук. — Вона вигідна і як в нашій мерії, виконавчому комітеті, так і перевізникам, які сьогодні фактично диктують умови на ринку».

Альянс між перевізниками і міською владою настільки міцний, що заради нього останні готові навіть іти на відверті фальсифікації. Ще у березні миколаївська мерія на засідання виконкому мала розірвати угоди з перевізниками на кількох маршрутах. І ПП «Авто-Віолу плюс» повинні були позбавити права обслуговувати горезвісний 21-ий маршрут, де влітку вб’ють і скалічать людей.

Іван Присяжний, начальник управління транспорту та комунікацій Миколаївської міської ради:

«Розірвати договори з перевезенням пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування з підприємством-перевізником «Авто-Віола плюс». Маршрути №21, №26, №29, №43».

Та в офіційне рішення потрапили зовсім інші маршрути — №41, 96 та інші. Цю маніпуляцію пояснити легко: щоб не втрачати прибуткові маршрути, їх підмінили збитковими. Мер Миколаєва Юрій Гранатуров усю провину перекладає на своїх підлеглих.

— Исполнителем этого решения было управление транспорта. Сегодня в управлении транспорта остался один человек. Остальные – уволены. Это ситуация будет отрегулирована.

Наразі з регулюванням якось не складається. Міська влада відверто заплющує очі на те, що перевізники вже створили в Миколаєві монополію і лише імітують конкуренцію. Ринок пасажирських перевезень поступово концентрується в одних руках. Приватні підприємства «Авто-Віола плюс», «ПІК», «Мітап», «Іва», яким належить більше половини миколаївських маршрутів, мають однакових власників і навіть розташувалися в одному офісі. Від монополії страждає міський бюджет.

«Ми порахували в минулому році бюджет недоотримав 20 мільйонів гривень», — каже Матейчук.

Директор ПП «Авто-Віола плюс» Андрій Зайкін звинувачення відкидає.

— Нет тут никакого сговора. У каждого предприятия свои техническая материальная база, которая находится в разных местах. Здесь находится только офис, который предприятие арендует, потому что удобно работать.

Після трагедії на 21-му маршруті даішники та укртрансінспекція вимагають позбавити фірму-перевізника ліцензії. Та схоже, у цього транспортного клану все добре. Наприкінці травня цього року за численні порушення відібрали ліцензію у ПП «Пік», пов’язаного з фірмою «Авто-Віола плюс». І того ж дня — повернули.

 

Анна Бурейко, Олег Оганов, Миколаївський Центр журналістських розслідувань для проекту «Слідство.Інфо»

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code